رونالدو که مارادونا نشد؛ مسی می گردد؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، سامان سعادت در روزنامه اعتماد نوشت: مسی و مارادونا از هر لحاظ حتی ژست های بعد از قهرمانی با هم مقایسه شده اند، اما از هفته بعد می توانند در کفه های یک ترازوی نو هم قرار بگیرند. سوال این است که آیا فرانسوی ها همان مقدار که ایتالیایی ها از مارادونا متنفر شدند از مسی متنفر می شوند یا نه؟

رونالدو که مارادونا نشد؛ مسی می گردد؟

ماجرا به سال 1990 برمی گردد. جام جهانی در ایتالیا بود و در نیمه نهایی آرژانتین به میزبان خورد. بازی در کجا برگزار می شد؟ استادیوم ناپل! این هم یکی از آن شوخی های روزگار بود که با قهرمانان می کرد.

مارادونا در آن موقع خدای ناپل بود و بخش اعظمی از مردم ایتالیا عاشقانه او را دوست داشتند. مارادونا قبل از بازی یک جنگ روانی راه انداخت و گفت خیلی از ایتالیایی ها هوادار آرژانتین هستند.

او گفت مردم جنوب ایتالیا به خاطر سال ها تحمل ظلم شمالی ها می خواهند ما برنده شویم. مارادونا راست می گفت که شمال و جنوب ایتالیا با هم مشکل داشتند، اما در اینکه تصور می کرد بخشی از مردم ایتالیا علاقه دارند کشورشان بازنده گردد، اشتباه می کرد.

بازی دو تیم به گونه ای پیش رفت که برنده بازی را پنالتی مارادونا تعیین می کرد. در آن لحظات احساسی دوگانه همه مردمان ناپل را فرا گرفته بود. انگار آنکه عاشقش بودند چاقو به دست مقابل شان ظاهر شده بود و قصد کشتن شان را داشت. چه کار باید می کردند؟ خود مارادونا هم سرشار از شرایطی دوگانه بود.

تمام آن هایی که تا یک ماه پیش نام او را روی همان سکو ها فریاد می زدند آرزوی ناکامی اش را داشتند. مارادونا آن پنالتی را گل کرد و ایتالیا حذف شد. او چاقو را تا دسته در قلب جنوبی های ایتالیا فرو کرد و دوگانه عشق و نفرت را کلید زد.

در بازی بعد ایتالیایی هایی که به خاطر مارادونا تا آن موقع از آرژانتین حمایت نموده بودند سرود ملی این کشور امریکای جنوبی را هو کردند و حتی حاضر شدند رقیب دیرینه خودشان یعنی آلمان را تشویق نمایند.

تمام مسائل مارادونا با ایتالیایی ها از همان زمان آغاز شد. مارادونا در مصاحبه ای گفته بود: ناپل به طور سختگیرانه و خفه نماینده ای مرا دوست داشت. همین علاقه وقتی تبدیل به نفرت شد و پای مسائل دیگری را وسط کشید تبدیل به یک جنون شد.

چند سال بعد تقریبا همین اتفاق در جام جهانی 2006 بین انگلیسی ها و رونالدو رخ داد. ستاره آن موقع تازه ظهور نموده دنیای فوتبال که در اولدترافورد می درخشید همراه با تیم ملی کشورش پرتغال در یک چهارم نهایی جام جهانی آلمان مقابل انگلیس نهاده شد.

البته همه اتفاقات این بازی شبیه به داستان مارادونا و ایتالیا نبود. از جمله اینکه بازی در اولدترافورد برگزار نمی شد و رونالدو هم قبل از بازی از هواداران یونایتد نخواسته بود به جای تشویق تیم ملی کشورشان از پرتغال حمایت نمایند.

اما رونالدو بدون شک یکی از دلایل حذف انگلیس از جام جهانی بود. او با هم تیمی خود در یونایتد یعنی وین رونی درگیر شد و داور را مجاب کرد مهاجم حریف را اخراج کند. رونالدو آخرین پنالتی بازی را هم تبدیل به گل کرد تا رسما پای اخراج سه شیر ها از جام جهانی را امضا زده باشد.

اما با وجود اینکه انتظار می رفت میان او و هواداران منچستر یا دست کم بین او و وین رونی تنش به وجود بیاید همه چیز خیلی ساده حل شد. به قول گری نویل بازیکن آن سال های منچستر همه توانستند خیلی منطقی به ماجرا نگاه نمایند. چیزی که در رابطه میان مارادونا و ایتالیایی ها اصلا وجود نداشت.

از این منظر رونالدو مارادونا نشد، اما مسی ممکن است، هرچند احتمال بعیدی دارد. فوق ستاره آرژانتینی که جام جهانی 2022 را بالای سر برد دومین سال حضورش در پاری سن ژرمن را تجربه می کرد که در فینال جام جهانی قطر به فرانسه خورد.

مسی در فینال دو گل زد و خروس ها را پرپر کرد. هم تیمی او در پی اس جی یعنی کیلیان امباپه به عنوان ستاره فرانسوی ها هت تریک کرد، اما نتوانست تیمش را نجات بدهد. درگیری و کری زیرپوستی این دو بازیکن در طول مسابقه واضح بود و حتی بعد از آن هم ادامه پیدا کرد.

در فرانسه و در شهر پاریس حملاتی علیه مسی شکل گرفت. بعضی هواداران پیراهن شماره 30 مسی در تیم پاریسی را مقابل درب ورودی کافه ها انداختند تا هر کس وارد می گردد از روی آن عبور کند. همه این ها نشان می دهد شاید رابطه بین مسی و مردم شهر پاریس و هم تیمی هایش شکراب شده باشد. شاید مسی دیگر نتواند در این تیم بماند.

با این وجود بعید است آن اتفاقی که بین مارادونا و مردم ایتالیا مخصوصا ناپل رخ داد بین مسی و پاریسی ها به وقوع بپیوندد. اول از همه نه پاریس ناپل است نه پاری سن ژرمن ناپولی. مارادونا کسی بود که تیم ناپولی را از یک تیم درجه دو، سه ایتالیا به تیم درجه یک سرزمین چکمه تبدیل کرد و آن ها به جام قهرمانی رسیدند.

مسی هرگز چنین کاری برای پاری سن ژرمن ننموده. کما اینکه حتی قبل از انتقال مسی به مرکز فرانسه تیم پی اس جی تیمی درجه یک محسوب می شد. عشق و علاقه ای که ناپلی ها به مارادونا نثار کردند در بین اهالی پاریس نسبت به مسی دیده نمی گردد.

نه تنها این علاقه وجود ندارد که هواداران پاری سن ژرمن فصل گذشته و بعد از حذف تیم محبوب شان مقابل رئال مادرید مسی را هو کردند. مسی در بازی رفت مقابل رئال یک پنالتی از دست داد و در بازی برگشت هم چیز خاصی نشان نداد. خود مسی هم با وجود همه جنجال هایی که در این جام جهانی به وجود آورد هرگز کاراکتر مارادونا را نداشته است.

بنابراین می توان پیش بینی کرد خبری از آن جنون افسارگسیخته نخواهد بود و ماجرا صرفا در حد یک کدورت باقی خواهد ماند.. کدورتی میان مسی و امباپه یا به عبارتی کدورتی میان مسی و هواداران امباپه. هوادارانی که دیدند مسی نسبت به توهین هایی که دروازه بان آرژانتین به امباپه کرد واکنشی نشان نداد.

در مجموع بعید است آن درام دوباره در فوتبال شکل بگیرد. حتی اگر به جای فرانسه، اسپانیا مقابل آرژانتین نهاده شده بود و مسی هنوز در بارسلونا حضور داشت، حتی با در نظر گرفتن این نکته که دست کم اهالی کاتالان مسی را می پرستند و حتی با این فرض که مسی درباره جدایی طلبی استان کاتالان از اسپانیا اظهارنظر می کرد باز هم شرایط به آن شکلی که در دهه 90 میلادی در جنوب ایتالیا وجود داشت در نمی آمد.

چهارشنبه 7 دی رقابت های لیگ فرانسه از سر گرفته خواهد شد و پاری سن ژرمن در خانه برابر استراسبورگ به میدان خواهد رفت. اینکه هم تیمی های مسی، کادرفنی و اعضای باشگاه از تدارکات گرفته تا سایر نفرات چه پذیرایی از مسی خواهند کرد فعلا تعیین نیست.

همان طور که تعیین نیست هواداران پاریسی چه برنامه ای برای خوشامدگویی به مسی خواهند داشت. فعلا تنها با قطعیت می توان گفت هر اتفاقی هم بیفتد چندان ادامه دار نخواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2042

به "رونالدو که مارادونا نشد؛ مسی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونالدو که مارادونا نشد؛ مسی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید