خبرنگاران طرح تحقیقاتی مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی اصفهان اجرا می گردد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، اصفهان - خبرنگاران - مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از شروع اجرای طرح تحقیقاتی ارزیابی و مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی با همکاری دانشکده عمران دانشگاه اصفهان اطلاع داد.

خبرنگاران طرح تحقیقاتی مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی اصفهان اجرا می گردد

محسن گلابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت حفظ آثار تاریخی و میراثی اصفهان و پیشگیری از بروز حوادثی مانند آتش سوزی در آنها، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به دنبال طراحی دستورالعمل واحدی برای مدیریت ریسک حریق در این اماکن با همکاری مراکز علمی از جمله دانشگاه اصفهان است.

وی با بیان اینکه این موضوع تا کنون مغفول مانده بود، اضافه کرد: نوع حریق و چگونگی اطفای آن در بناهای تاریخی با ساختمان های عادی تفاوت دارد و لازم است برای آن دستور و چارچوب تعیینی تدوین و اجرا گردد.

گلابی با اشاره به اینکه اعتباری برای این کار از سوی سازمان آتش نشانی اصفهان در نظر گرفته شد، گفت: اداره آموزش و پژوهش این سازمان در این جهت، اقدام به برنامه ریزی برای اجرای طرح تحقیقاتی ارزیابی و مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی با همکاری استادان دانشکده عمران دانشگاه اصفهان کرد.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را در مرحله نخست، پیشگیری از وقوع حریق در بناهای تاریخی و در مرحله بعد، معین اقدام های لازم در حین اطفاء به منظور جلوگیری از تخریب و آسیب بیشتر به بناها عنوان و توضیح داد: آثار تاریخی اصفهان دارای قدمت چند صد ساله هستند و چگونگی اطفا حریق در آنها باید همراه با فناوری های نوین و به گونه ای باشد که کمترین آسیب به بخش های ارزشمند آن برسد.

گلابی به جلسه ای که با حضور استادان دانشگاه اصفهان در این زمینه برگزار گردید، اشاره و اعلام کرد: در این جلسه مطرح شد که یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خواستار ارائه دستورالعمل مدیریت بحران میدان امام اصفهان شده بنابراین لازم است که موارد مربوط به حریق به عنوان یکی از مولفه های آن هرچه زودتر تعیین گردد.

وی با بیان اینکه این کار برای حفاظت از ساختمان های تاریخی که کاربری گردشگری برای آنها تعریف می گردد نیز ضروری اسـت، گفت: در ابتدا دستورالعمل شناسایی، ارزیابی و کنترل حریق در بناهای تاریخی تدوین و سپس با همکاری کارشناسان و استادان دانشگاه برای ایمنی حریق در بناهای تاریخی اقدام می گردد.

اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و مقاصد گردشگری دنیا، دارای آثار میراثی و فرهنگی بسیاری است که بعضی از آنها مانند میدان امام (نقش دنیا)، کاخ چهلستون و مسجد جامع به ثبت دنیای رسیده است.

حفاظت و پاسداری از این آثار به عنوان میراث دنیای همیشه یکی از دغدغه های مسوولان و علاقه مندان به میراث فرهنگی است و بعضی حوادث مانند آتش سوزی بازار تاریخی تبریز و همچنین تغییر کاربری هایی که در اطراف این بناها رخ می دهد، زنگ هشدار را برای مدیریت هرچه بهتر این اماکن و پیشگیری از حادثه به صدا در آورده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 712

به "خبرنگاران طرح تحقیقاتی مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی اصفهان اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح تحقیقاتی مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی اصفهان اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید