تداوم پژوهش های بین المللی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان تا خاتمه سال 1403

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بابیان اینکه فصل هشتم کاوش و فعالیت های باستان شناسی مشترک ایران و آلمان در محوطه تاریخی ریوی از مهرماه امسال شروع می گردد گفت: ادامه این پژوهش ها تا انتها سال 1403 برنامه ریزی شده است.

تداوم پژوهش های بین المللی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان تا خاتمه سال 1403

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه روز شنبه 28 تیرماه 99 اظهار کرد: پژوهش های مشترک ایرانی آلمانی در محوطه ریوی و دشت سملقان هرساله در شهریور و مهرماه انجام می گردد و در این فرایند متخصصان مختلف علوم باستان شناسی، جغرافیا، ژئوفیزیک، ژئومورفولوژی و زیست محیط از دانشگاه مونیخ، دانشگاه برلین، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی تهران فعالیت های پژوهشی متعددی انجام می دهند.

او بابیان اینکه که مقررشده این فعالیت ها تا سرانجام سال 1403 ادامه یابد، بیان کرد: با شروع پژوهش ها در ریوی، با توجه به اهمیت علمی و توریستی این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان پروژه باستان شناسی ریوی جهت کاوش و پژوهش های باستان شناسی برنامه ریزی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و پتانسیل های توریستی و اشتغال زایی این محوطه تاریخی، با حمایت های استانداری، طرح ایجاد سایت موزه توریستی محوطه تاریخی ریوی در کارگروه توریستی و شورای برنامه ریزی استان مصوب شد و انتظار می رود همگام با فعالیت های پژوهشی، بستر و زمینه لازم جهت جذب توریست و اشتغال زایی پایدار در محوطه تاریخی ریوی فراهم گردد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه تا به امروز هفت فصل فعالیت های باستان شناسی و مرمتی در محوطه تاریخی ریوی صورت گرفته است، گفت: فصل جدید کاوش ها در این محوطه تاریخی از مهرماه امسال شروع می گردد.

محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است. این اثر تاریخی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این محوطه با وسعتی حدود 110 هکتار، در واقع بقایای یک شهر دوران هخامنشی است که ویژگی های باستان شناسی منحصر به فردی را داراست.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 975

به "تداوم پژوهش های بین المللی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان تا خاتمه سال 1403" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم پژوهش های بین المللی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان تا خاتمه سال 1403"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید