ایران غنی سازی 20درصد را آغاز کرد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، سخنگوی دولت از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها خبر داد و گفت: از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز آغاز شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد. به این ترتیب ایران فرآیند غنی سازی بیست درصد را آغاز کرده است.

ایران غنی سازی 20درصد را آغاز کرد

علی ربیعی از دستور رییس جمهوری برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها خبر داد و گفت: هفته گذشته رییس جمهوری در نامه ای به معاون اول خود در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال 1399 دستورات لازم را داده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین رییس جمهور دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز آغاز شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد.

ربیعی تاکید کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع رسانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور اجرا شده است.

براساس آیین نامه دولت سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی یک هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR2M) و یک هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-6) به ترتیب در بازه های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد کرد.

هیات وزیران در جلسه 30 آذر 1399 به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان های انرژی اتمی ایران و برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رییس جمهوری و به منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب کرد. این آیین نامه چند روز پیش توسط اسحاق جهانگیری برای اجرا به نهادهای و سازمان های مسئول ابلاغ گشت.

قانون جنجالی مجلس چندی پیش به تصویب رسید و شورای نگهبان پس از یک رفت و برگشت آن را به سرعت تائید کرد. دولت منتقد جدی تصویب این قانون بود و معتقد بود که راستا دیپلماسی برای رفع تحریم ها را تخریب می کند.

قانون مجلس سازمان انرژی اتمی را موظف به غنی سازی بیست درصدی می کند. همچنین دولت را موظف به افزایش چشمگیر تولید و ذخیره اورانیوم می کند. این قانون در نهایت می گوید اگر قدرت های جهانی تحریم ها را لغو نکنند و راستا تبادل ارز را باز نگذارند دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. به هر حال اجرای این قانون باعث خروج ایران از برجام می شود و توقف پروتکل الحاقی می شود.

اما دولت با آیین نامه اجرایی که تنظیم کرده تلاش می کند که به نوعی به قانون مجلس انعطاف بیشتری دهد و بازه زمانی اجرای آن را بیشتر کند تا بتواند برای دیپلماسی زمان بخرد.

با این حال دولت می گوید قانون را اجرا خواهد کرد.

13دی ماه نیز علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی رسما گفت که ایران غنی سازی 20درصد را آغاز می کند. صالحی گفت: نامه ای به کننده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی در وین داده ایم که تسلیم این نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس می خواهیم غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1278

به "ایران غنی سازی 20درصد را آغاز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران غنی سازی 20درصد را آغاز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید