اتیوپی؛ سرزمینی که قهوه بخشی از هویت آن است

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، در بسیاری از کشورها، نوشیدن قهوه یکی از معمولی ترین کارهای روزانه است و به ندرت کسی آن را به عنوان یک کشف عجیب یا بخشی از فرهنگ یک ملت محسوب می نماید. ولی حقیقت این است که این دانه های خوش بو و معطر، سرگذشتی شنیدنی و جذاب دارند و افسانه های مختلفی در خصوص کشف آن ها وجود دارد. در کشور اتیوپی، قهوه بخشی از هویت ملی است و جایگاهی خاص دارد. برای آشنایی با گوشه هایی از آداب ورسوم سرزمین قهوه با خبرنگاران همراه باشید.

اتیوپی؛ سرزمینی که قهوه بخشی از هویت آن است

12 قرن پیش، یک چوپان اهل اتیوپی به نام کلدی در حین مراقبت از گله اش متوجه شد که بزغاله ها بعد از خوردن میوه های قرمزرنگ یک گیاه عجیب، رفتاری متفاوت از خود نشان می دهند و بسیار پرانرژی و فعال می شوند. کلدی از روی کنجکاوی و برای یافتن پاسخ، این گیاه را با خود به صومعه محلی برد. راهب ها پس از شنیدن ماجرا، برای بی اعتبار کردن چیزی که به نظرشان نیرویی جادویی آمده بود، بی درنگ گیاه را در آتش انداختند. با برشته شدن میوه های گیاه در معرض حرارت و انتشار رایحه ای مدهوش نماینده، یک کنجکاوی ساده و عکس العمل عجولانه به کشف اولین دانه های قهوه بوداده منتهی شد. در خصوص کشف قهوه افسانه های زیادی وجود دارد ولی بیشتر صاحب نظران در این زمینه، اتیوپی را زادگاه قهوه می دانند. این کشور بزرگ ترین فراورینماینده قهوه در آفریقا و پنجمین در جهان است. سال گذشته اتیوپی با صدور 190 هزار تن دانه قهوه، حدود 700 میلیون دلار درآمد داشت و در سال 2016 آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) میزبان چهارمین اجلاس جهانی قهوه خواهد بود که بزرگ ترین گردهمایی کارشناسان نخبه بین المللی در این زمینه است.

خبره های قهوه

اتیوپی بسیار فراتر از یک صادرنماینده جهانی قهوه است و بزرگ ترین مصرف نماینده این نوشیدنی محبوب نیز به شمار می آید. در خیابان های آدیس آبابا تعداد زیادی قهوه خانه به چشم می خورد و در سال های 2013 تا 2014 بیش از 6 میلیون کیسه دانه قهوه در این کشور به مصرف رسیده که این مقدار برابر با 71.6 درصد از مصرف قهوه در قاره آفریقا و 8 درصد مصرف قهوه در مجموع کشورهای صادرنماینده ای اصلی است. TO.MO.CA مشهورترین برند ارائه نماینده قهوه در اتیوپی است و شش شعبه در پایتخت این کشور دارد. این شرکت که به مدت بیش از 60 سال توسط سه نسل از یک خانواده اداره شده، در ماه می امسال اولین شعبه بین المللی خود را در توکیو راه اندازی نموده است. به گفته Wondwossen Meshesha نوه 28 ساله موست اصلی TO.MO.CA و مدیر ارشد فعلی آن: نوشیدن قهوه در اتیوپی بیش از 1000 سال قدمت دارد. در این کشور قهوه فقط یک نوشیدنی گرم مناسب برای آغاز روز کاری نیست و اهالی اتیوپی مناسبت های کاری خود را نیز در قهوه خانه برگزار می نمایند. تنها 20 درصد از قهوه اتیوپی حاصل کشاورزی تجاری است و بقیه توسط کشاورزان خرده پا و در مزارع جنگلی دورافتاده فراوری می گردد. کیفیت قهوه اتیوپی حاصل اصرار بر استفاده از روش های سنتی فراوری قهوه ممتاز به جای روش های نوین فراوری انبوه است.

جنبه های معنوی فراتر از خواص

در اتیوپی مصرف قهوه در خانه، طی مراسمی خاص با ریشه های عمیق معنوی و فرهنگی انجام می گردد. ابتدا دانه های قوه در یک ماهیتابه بدون در برشته می شوند که رایحه مطبوع و خوشایند آن ها، به معنای دعوت خویشاوندان، دوستان و مهمانان برای گردهمایی است در مرحله بعد دانه های بوداده قهوه در یک هاون کوبیده شده و پودر قهوه در یک کتری سفالی ریخته می گردد. بعد از دم کشیدن، ریختن قهوه در فنجان های کوچک نیز قانون مشخصی دارد. شخصی که قهوه را سرو می نماید همزمان با پر کردن فنجان ها، باید کتری را به بالا و پایین حرکت دهد. در این مراسم به نشانه طلب برکت و وفور نعمت برای مهمان، فنجان او سه بار کاملا پر می گردد که آخرین فنجان اصطلاحا باراکا (برکت) نامیده می گردد. به گفته مشالا؛ در فرهنگ اتیوپی مراسم سنتی صرف قهوه، آیینی مقدس و روحانی تلقی می گردد و هدف از آن فقط نوشیدن قهوه نیست. این مراسم برای همه اهالی اتیوپی از جمله مسلمان ها و مسیحیان در حکم آیینی معنوی و یک گردهمایی خانوادگی و اجتماعی است. مشالا معتقد است که حتی فرایند پرشتاب مدرن گرایی نیز نمی تواند صندلی معنوی قهوه را متزلزل کند، چراکه این مراسم در کنار همه ویژگی های معنوی، جنبه ای پرطرفدار و بسیار لذت بخش از فرهنگ اتیوپی است. ولی بااین وجود شرکت TO.MO.CA و سایر برندهای ارائه نماینده قهوه در اتیوپی که در سال های اخیر گسترش زیادی داشتند، سعی دارند که مراسم نوشیدن قهوه را به شیوه ای مدرن ارائه نمایند. گذشته از صندلی قهوه در کشور اتیوپی و مصرف زیاد محلی، دولت کوشش دارد که قهوه اتیوپی را به اولین انتخاب دوستداران قهوه در سراسر جهان تبدیل کند و به همین دلیل صادرات آن را از 190.837 تن در 14-2013 به 200 هزار تن در سل جاری افزایش داده است که این اقدام درآمدی 1 میلیارد دلاری در پی دارد. با توجه به اینکه حدود 5000 نوع قهوه در اتیوپی فراوری می گردد، فتح بازارهای جهانی توسط این کشور دور از ذهن نیست. منبع : CNNمنبع: کجارو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 676

به "اتیوپی؛ سرزمینی که قهوه بخشی از هویت آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی؛ سرزمینی که قهوه بخشی از هویت آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید