آسیب شناسی و آسیب نگاری نقش برجسته های تنگ چوگان در استان فارس

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مدیر پایگاه میراث جهانی بیشاپور از آسیب شناسی و آسیبنگاری نقش برجسته های میراث جهانی تنگ چوگان در کازرون اطلاع داد.

آسیب شناسی و آسیب نگاری نقش برجسته های تنگ چوگان در استان فارس

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، مصیب امیری امروز 1 مردادماه 1399 اظهار کرد: با توجه به اهمیت مجموعه جهانی بیشاپور و لزوم حفاظت از آثار تاریخی، آسیب شناسی و آسیبنگاری نقش برجسته های تنگ چوگان و شناسایی نقاط آسیب پذیر اماکن تاریخی موجود در این مجموعه تاریخی با حضور کارشناسان بازسازی شروع شد.

او ادامه داد: نقش برجسته های ساسانی تنگ چوگان که ازلحاظ نوع حجاری، برجستگی و همچنین به تصویر کشیدن صحنه پیروزی شهریاران ایرانی بر امپراتوران رومی، در زمره نقوش بسیار ارزشمند دوره ساسانی است، براثر عوامل محیطی شامل تغییرات آب و هوایی، باران، آلودگی هوا در معرض آسیب قرار گرفته بود که طرح بازسازی آن ها با حضور کارشناسان در حال مطالعه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیشاپور گفت: نقش برجسته های تنگ چوگان شامل شش نقش برجسته است که دو نقش برجسته در سمت راست ورودی تنگ چوگان و چهار نقش برجسته در سمت چپ تنگ چوگان قرار گرفته است. مضمون سه نقش برجسته اشاره به پیروزی شاهپور اول بر امپراتوران رومی دارد.

او اضافه کرد: در بقیه نقش برجسته ها، پیروزی شاهان ساسانی بر یاغیان و دشمنان آن ها و همچنین دریافت حلقه قدرت از اهورامزدا و در دیگر نقش برجسته دیهیم بخشی شاه و اهورامزدا و قرارگیری اهریمن در زیر پای اسب برقابی از سنگ به تصویر کشیده شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 985

به "آسیب شناسی و آسیب نگاری نقش برجسته های تنگ چوگان در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب شناسی و آسیب نگاری نقش برجسته های تنگ چوگان در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید