تور بلغارستان: کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت.

تور بلغارستان: کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت

با ما سفر کنید و با تور بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

بنای مذهبی ایاصوفیه واقع در استانبول ترکیه که به دوران بیزانس تعلق دارد، خسارت سنگینی را متحمل شد و کف مرمر آن در اثر عبور یکی از ماشین آلات سنگین تمیزکاری ترک برداشت.

ایاصوفیه که در بین سالهای 532 تا 537 میلادی به وسیله ژوستینین یکم امپراطور روم شرقی ساخته شد، بزرگترین کلیسای جامع دنیا بود تا اینکه امپراطوری عثمانی در سال 1453 قسطنطنیه را تصرف کردند. از آن موقع بود که این بنای تاریخی به مسجد تبدیل شد و در سال 1935 میلادی به دستور مصطفی کمال آتاتورک به موزه تغییر کاربری داد.

این مسجد که به عنوان یکی از مهمترین اماکن مذهبی و فرهنگی دنیا شناخته می گردد، در سال 1985 میلادی به لیست میراث دنیای یونسکو اضافه شد.

دولت ترکیه در سال 2020 تصمیم گرفت این بنا را دوباره از موزه به مسجد تبدیل کند که البته مناقشاتی را در سطح داخلی و خارجی به همراه داشت. یونان و آمریکا با این طرح مخالف بودند و می گفتند این بنا که در لیست میراث دنیای سازمان یونسکو قرار گرفته است، باید به احترام تاریخ دنیا و اقلیت مسیحی ترکیه یک موزه باقی بماند.

آنکارا اما معتقد بود مساله مسجد یا موزه بودن این بنا یک مساله داخلی است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر این موضوع گفته بود 435 کلیسا و کنیسه در این کشور وجود دارد که اقلیت مسیحی و یهودی می توانند از آنها برای عبادت و انجام مناسک دینی خود استفاده نمایند، بنابراین تبدیل این موزه به مسجد به هیچ وجه با حقوق این اقلیت های مذهبی در تعارض نیست.

وی بعلاوه در توجیه تصمیم دولت آنکارا درباره ایاصوفیه یادآور شده بود کشورش مهد هزاران عبادتگاه تاریخی متعلق به ادوار و تمدن های مختلف تاریخ است که از مهمترین آنها میتوان به گوبکلی تپه یا نخستین معبد ساخته شده به وسیله انسان اشاره نمود و مسجد ایاصوفیه نیز می تواند همزمان یک عبادتگاه و یک بنای تاریخی در لیست میراث دنیای یونسکو باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1941

به "تور بلغارستان: کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور بلغارستان: کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید