پاسپورت دوم به چه معناست و چگونه می توان دریافت کرد؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، پاسپورت دوم به معنی دریافت شهروندی کشوری دیگر است. با دریافت این پاسپورت علاوه بر تمام مزایایی که شهروندان اصلی آن کشور از آن ها برخوردارند، شما هم می توانید از تمام آن خدمات بهره ببرید. امکان سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورها، افتتاح حساب بانکی در کشورهای دیگر، پرداخت مالیات کمتر، زندگی با رفاه بیشتر و… از مزایای پاسپورت دوم هستند. در این مقاله از خبرنگاران در خصوص پاسپورت دوم و روش دریافت آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

پاسپورت دوم به چه معناست و چگونه می توان دریافت کرد؟

تضمین برترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل در تمامی نقاط جهان فقط در خبرنگاران .

پاسپورت دوم چیست؟

پاسپورت یکی از مدارک شناسایی و سند معتبر بین المللی برای معرفی فرد در کشورهای دیگر است. این مدرک هویت، تابعیت و کشوری که منافع فرد از آن تامین می گردد را معین می نماید. هر پاسپورت کد و رنگ معینی دارد که این دو نشان دهنده کشوری هستند که پاسپورت از طرف آن صادر شده، بعلاوه پاسپورت کشورهای مختلف، اعتبار متفاوتی نیز دارد. اعتبار پاسپورت به معنی قابل قبول بودن آن در سطح بین الملل و تعداد کشوری هایی است که با استفاده از آن پاسپورت می توان بدون ویزا به آن سفر کرد.

در هر حالت عادی هر فرد پاسپورت همان کشوری که در آن متولد شده را دریافت می نماید اما برخی افراد بیشتر از یک پاسپورت دارند. داشتن پاسپورت دوم به معنی داشتن تابعیت و شهروندی کشوری دیگر است و دارندگان آن، امکان استفاده از حقوق شهروندی هر دو کشور دارنده پاسپورت آن ها را خواهند داشت. متاسفانه به علت اعتبار پایین پاسپورت ایران و عدم امکان فعالیت های مهم مانند تجارت یا افتتاح حساب در سطح بین املل، امروزه افراد زیادی در کشور ما متقاضی دریافت پاسپورت دوم می باشند.

دریافت پاسپورت دوم چه مزایایی دارد؟

همان طور که گفتیم، پاسپورت هر کشور اعتبار و امتیازات معینی دارد که یکی از آن ها امکان سفر بدون ویزا به کشورهای دیگر است. در حالت عادی ایرانیان برای سفر به بیشتر کشورها جز مواردی خاص احتیاج به دریافت ویزا دارند اما با پاسپورت دوم، به خصوص از کشورهای معتبر این مشکل حل شده و امکان سفر بدون ویزا را خواهند داشت.

مزیت دیگر دریافت پاسپورت دوم امکان افتتاح حساب بانکی است، درست مانند سفر بدون ویزا امکان انجام این کار هم با پاسپورت ایران وجود ندارد اما با دریافت پاسپورت دوم از بسیاری از کشورها، ایرانیان هم امکان افتتاح حساب بانکی در کشورهای دیگر را خواهند داشت. امکان دریافت اقامت برای همسر و بچه ها بدون احتیاج به زمان، زندگی امن در رفاه اجتماعی و مالی بیشتر، امکان استفاده از تمام حقوق شهروندی کشوری که پاسپورت دوم آن دریافت می گردد و…. از دیگر مزایای دریافت پاسپورت دوم می باشند.

روش های اخذ دریافت پاسپورت دوم چیست؟

همه افرادی که دارای یک پاسپورت هستند، این امکان را دارند که پاسپورت دیگری را هم به عنوان پاسپورت و تابعیت دوم خود دریافت نمایند. البته در برخی کشورها با دریافت تابعیت دوم، تابعیت اول از فرد سلب می گردد اما خوشبختانه در ایران هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد و امکان استفاده همزمان از هر دو پاسپورت برای ایرانیان وجود دارد.

روش های مختلفی برای دریافت پاسپورت دوم وجود دارد. برخی افراد از زمان تولد دو پاسپورته هستند، این شرایط مربوط به زمانی است که نوزاد در یک کشور متولد شده و پدر و مادر او تابعیت کشوری دیگر را داشته باشند. البته در این حالت فرد از همان ابتدا دو تابعیتی است اما بسیاری از اشخاص بعد از رسیدن به سن قانونی و به منظور رفاه بیشتر به فکر دریافت پاسپورت دوم می افتند که در این صورت یکی از راه های زیر به فرد یاری می نماید.

روش اخذ دریافت پاسپورت دوم

1. دریافت اقامت موقت

دریافت پاسپورت و تابعیت در بسیاری از کشورها با دریافت اقامت موقت امکان پذیر است، این موضوع به این معنی است که شخص برای دریافت پاسپورت آن کشور ابتدا باید از یک روش مهاجرتی مانند مهاجرتی تحصیلی یا کاری اقامت موقت کشور مورد نظر را دریافت نموده و سپس برای دریافت اقامت دائم و بعد از آن پاسپورت اقدام کند. برترین روش برای پاسپورت دوم به وسیله اقامت موقت، مهاجرت کاری به دیگر کشورها و دریافت اقامت دائم به وسیله آن است. بعد از دریافت اقامت دائم امکان درخواست برای اخذ پاسپورت دوم هم وجود دارد. البته این روش نسبتا زمان بر است و امکان بروز مشکلاتی مانند از دست دادن شغل تا زمان دریافت اقامت دائم، طولانی شدن فرایند دریافت اقامت دائم و… وجود دارد.

2. سرمایه گذاری در کشور مورد نظر

روش دیگر و سریع تر برای دریافت پاسپورت دوم، سرمایه گذاری در دیگر کشورهاست. این روش نسبتا پرهزینه است اما نتیجه گیری از آن سریع تر از اقامت موقت و مهاجرت تحصیلی یا کاری است. با توجه به هزینه بالای این روش برای انجام آن باید با تحقیقات کامل اقدام کرد. البته در روش سرمایه گذاری هم فرد برای مدتی اقامت موقت کشوری که در آن سرمایه گذاری نموده را دریافت می نماید و بعد از آن اقامت دائم و در نهایت پاسپورت دوم را دریافت می نماید.

بسته به قوانین کشور مورد نظر سرمایه گذاری را می توان با خرید ملک و مستغلات آن کشور، ثبت شرکت و… انجام داد. علی رغم محدودیت های زیادی که برای ایرانیان در زمینه روابط بین المللی و تجاری با دیگر کشورها وجود دارد، در خصوص سرمایه گذاری محدودیت ها کمتر است و ایرانیان فرصت سرمایه گذاری در بیشتر کشورها را دارند. البته برای استفاده از این روش دریافت پاسپورت دوم هم نکاتی وجود دارد، مثلا هزینه سرمایه گذاری و دریافت پاسپورت دوم در برخی کشورها کمتر است اما روند دریافت پاسپورت دوم در برخی از آن ها سریع تر و ساده تر می باشد.

دریافت پاسپورت دوم کدام کشورها هزینه کمتری دارد؟

برخلاف تصور بیشتر افراد احتیاجی به صرف هزینه بالا برای دریافت پاسپورت دوم نیست. در بسیاری از کشورها با کمترین هزینه هم امکان دریافت پاسپورت و تابعیت دوم وجود دارد. برخی از کشورهایی که با هزینه پایین هم امکان دریافت پاسپورت دوم از آن ها وجود دارد، عبارتند از:

1. مکزیک:

مکزیک اولین کشور در فهرست مقرون به صرفه ترین کشورهایی است که امکان دریافت پاسپورت دوم از آن وجود دارد. خوشبختانه کشور مکزیک علاوه بر هزینه پایین برای سرمایه گذاری و دریافت پاسپورت دوم، اعتبار بالایی هم دارد و با استفاده از پاسپورت آن امکان سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورها مانند کانادا، آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی وجود دارد.

2. ترکیه:

ترکیه سال هاست که انتخاب ایرانیان برای اقامت موقت یا دائم است و در چند سال اخیر به انتخاب اصلی ایرانیان برای دریافت پاسپورت دوم هم تبدیل شده است. مزیت دریافت پاسپورت دوم از ترکیه هزینه پایین آن نسبت به بسیاری از کشورها است و با حدود 250 هزار دلار امکان پذیر است. بعد از سرمایه گذاری در این کشور معمولا ظرف سه ماه پاسپورت دوم برای فرد صادر می گردد. مزیت پاسپورت دوم از ترکیه امکان سرمایه گذاری در بیشتر کشورهای جهان و سفر بدون ویزا به چیزی حدود 70 کشور است.

3. دومینیکا:

دیگر کشوری که با قیمت پایین می توان پاسپورت دوم را از آن دریافت کرد، کشور دومینیکا است. هزینه دریافت پاسپورت کشور دومینیکا حتی از ترکیه هم مقرون به صرفه تر و چیزی حدود 100 هزار دلار است و این در حالی است که پاسپورت آن امکان سفر به 110 کشور بدون ویزا وجود دارد.

4. مالت:

در میان کشورهایی که تا اینجا معرفی کردیم، نام کشوری در اتحادیه اروپا به چشم نمی خورد چون دریافت پاسپورت دوم این کشورها به وسیله سرمایه گذاری معمولا پرهزینه است اما مالت، یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با کمترین هزینه برای دریافت پاسپورت دوم است. اخذ پاسپورت این کشور بین 600-750 هزار یورو هزینه دارد که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

5. گرجستان:

از دیگر کشورهایی که با هزینه پایین سرمایه گذاری می توان پاسپورت آن را دریافت کرد، گرجستان است. این کشور هم با چیزی حدود 125 هزار یورو ظرف 6 ماه پاسپورت دوم را برای شما صادر می نماید.

دریافت پاسپورت دوم از کدام کشورها سریع تر است؟

هرچند هزینه برای بسیاری از افراد و در زمینه دریافت پاسپورت دوم موضوعی با اهمیت است اما هستند افرادی که هزینه برای آن ها چندان اهمیتی ندارد و در پی اخذ سریع تر پاسپورت می باشند. مدت زمان اخذ پاسپورت دوم از کشورهایی که در بالا معرفی کردیم از 3 ماه تا 5 سال متغیر است اما اگر برای دریافت پاسپورت خود عجله دارید، سرمایه گذاری را در یکی از کشورهای زیر انجام دهید:

1. ترکیه:

کشور ترکیه علاوه بر مقرون به صرفه بودن پاسپـورت، سریع ترین پاسپورت را نیز برای سرمایه گذاران خود صادر می نماید. دریافت اقامت و شهروندی کشور ترکیه بعد از فرایند سرمایه گذاری حدود 3 ماه زمان می برد.

2. مولداوی:

در کشور مولداوی هم پاسپورت با زمان کمی برای متقاضی صادر می گردد، از زمان آغاز فرایند دریافت پاسپورت تا صدور آن در مولداوی معمولا 3 ماه زمان می برد. مزیت پاسپورت این کشور امکان سفر به 120 کشور جهان بدون ویزا است.

3. گرجستان:

گرجستان نیز علاوه بر قیمت پایین، پاسپـورت دوم را در مدت زمان کوتاه و حدود 6 ماه برای متقاضیان صادر می نماید. به علاوه روند اخذ پاسپورت دوم از گرجستان برای ایرانیان بسیار ساده نیز هست.

4. دومینیکا:

مزیت پاسپـورت دوم دومینیکا علاوه بر هزینه پایین و زمان کوتاه، سادگی روند انجام کار است. سرمایه گذاری و اقدامات اولیه در این کشور حتی به صورت غیرحضوری هم امکان پذیر است.

برترین کشور دریافت پاسپورت دوم برای ایرانیان

با توجه به نکات گفته شده و با در نظر گرفتن دو عامل سرعت و هزینه می توان گفت که کشورهایی مانند ترکیه، دومینیکا و گرجستان برترین انتخاب برای دریافت پاسپورت دوم ایرانیان هستند. در این کشورها پاسپورت دوم کمتر از یک سال و با هزینه پایین صادر می گردد. به علاوه فرایند دریافت پاسپورت در این کشورها نیز ساده تر از دیگر کشورهاست، به عنوان مثال ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته است و سفر به آن تا 90 روز بدون ویزا هم امکان پذیر است، این مزیت یاری می نماید که سرمایه گذاران امکان سفر حضوری و تحقیق و آنالیز دقیق را داشته باشند و به علت نزدیکی ترکیه و ایران، به راحتی به این کشور سفر نموده و به ایران برگردند.

نتیجه گیری

پاسپـورت دوم یک امتیاز است و در صورتی که پیروز به دریافت آن شوید امکان حضور معتبرتر در سطح جهانی را پیدا خواهید کرد. هرچند پاسپـورت دوم از کشورهای زیادی قابل دریافت است اما با توجه به هزینه بالای این کار، تنها برخی کشورها شرایط مناسب تری برای انجام این کار به وسیله ایرانیان دارند. در این مطلب از خبرنگاران در خصوص پاسپـورت دوم، شرایط دریافت آن و برترین کشورها برای اخذ تابعیت دوم صحبت کردیم. اگر به مطالب بیشتر با این موضوع علاقه دارید، ما را دنبال کنید.

سوالات متداول

1.چه لزومی برای دریافت پاسپـورت وجود دارد؟

کسب اعتبار در سطح جهانی مانند سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورها یا افتتاح حساب بانکی و پس انداز پول در دیگر کشورها مهم ترین دلایل برای دریافت پاسپـورت دوم هستند.

2.سریع ترین روش دریافت پاسپـورت دوم چیست؟

سرمایه گذاری به وسیله خرید ملک یا واحدهای تجاری سریع ترین روش دریافت تابعیت دوم است.

3.پاسپـورت دوم کدام کشورها راحت تر دریافت می گردد؟

ترکیه، گرجستان و دومینیکا شرایط ساده تری برای دریافت پاسپـورت دوم دارند.

4.پاسپـورت دوم کدام کشورها اعتبار بیشتری دارد؟

دومینیکا، مولداوی، مکزیک و مالت معتبرترین کشورها برای دریافت تابعیت و پاسپـورت دوم می باشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2180

به "پاسپورت دوم به چه معناست و چگونه می توان دریافت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسپورت دوم به چه معناست و چگونه می توان دریافت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید