ون آتین خودرو دیزل را بشناسید؛ آیا ارزش خرید دارد؟
به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ون آتین خودرو دیزل یک ون باری (Cargo) از شرکت دانگ فنگ است. آیا پیشرانه با قدرت مناسب و امکانات آن می تواند این خودرو را به یک گزینه مناسب برای خرید تبدیل کند؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: ون آتین خودرو دیزل با یک پیشرانه 2400 سی سی دیزلی ساخت رنو - نیسان عرضه خواهد شد.
این ون ظرفیت حجمی برابر با یازده متر مکعب (یازده هزار لیتر) و ظرفیت وزنی 1600 کیلوگرمی دارد.
ون آتین خودرو یکی از محصولات کارگو شرکت دانگ فنگ است.
با چنین ظرفیتی این ون مناسب کاربری هایی مانند جابجایی دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی، مرسولات فروشگاه های اینترنتی، ابزار و … است.
کابین و امکانات
داخل کابین این خودرو که ظرفیت سه سرنشین در قسمت جلو را دارد، نسبتا مجذوب نماینده طراحی شده است. سرتاسر کابین از مواد پلاستیکی خشک پوشیده شده است. البته تریم های طرح کروم مات کمی از سادگی کابین کاسته اند.
طراحی کابین مدرن و به روز است. جایگاه های تقریبا راحت اما سفت آن با پارچه ضخیم و خشک پوشیده شده اند.
فرمان برقی، کروز کنترل و سیستم هشدار پارک از امکانات این ون هستند، اما از مانیتور خبری نیست و تهویه مطبوع هم به صورت دستی کنترل می گردد.
پیشرانه، جعبه دنده و ترمز
این خودرو از یک پیشرانه 2400 سی سی دیزلی خطی چهارسیلندر که ساخت رنو - نیسان است بهره گرفته است.
147 اسب بخار قدرت و 355 نیوتون متر گشتاور برای وزن 2200 کیلوگرمی این خودرو کافی به نظر می رسد.
برابر اعلام عرضه نماینده این موتور استاندارد آلایندگی یورو شش را پاس می نماید.
یک گیربکس شش سرعته دستی هم وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.
اما این خودرو بر خلاف بسیاری از ون ها دیفرانسیل جلو است و این موضوع باعث شده تا ترمزهای عقب هم دیسکی باشد که یک مزیت به شمار می رود.
ون آتین خودرو دیزل
فضای بار
این خودرو فضایی یکدست و مناسب به ظرفیت حجمی یازده متر مکعب و ظرفیت وزنی 1600 کیلوگرم را در اختیار کاربر قرار می دهد.
برای ایمنی بیشتر فضای کابین راننده و قسمت بار با یک دیواره جدا شده است. بعلاوه اطراف محفظه بار پوشش های نرمی جهت جلوگیری از آسیب تماشا مرسولات (در صورت تصادف یا تکان) نصب شده است.
اما خبری از چراغ سقفی نیست!
چنین فضایی این خودرو را به گزینه ای مناسب برای حمل کالاهای مختلف (حجیم اما سبک) تبدیل نموده است. جابجایی بسته های دارو، لوازم بهداشتی، محصولات پستی و … از جمله کاربری های این خودرو هستند.
رقبا
رقبای این ون در بازار به شدت محدود ون های باری و مسافری، تنها به دو گزینه ون هیوندایی H350 و فیات دوکاتو که هر دو قیمت هایی بالای دو میلیارد تومان دارند محدود شده است.
به نظر می رسد این ون در صورت قیمت گذاری و بعلاوه ارایه خدمات پس از فروش مناسب، بتواند شانس موفقیت داسته باشد.
البته سرنوشت چنین خودروهایی در کشور ما تولبد بسیار محدود، قیمت بالا و در نتیجه واگذاری به شرکت ها یا ارگان های مختلف است. امید است که این خودرو به چنین سرنوشتی دچار نگردد.
سالهاست که وانت پیکان، نیسان و مزدا نقش ون های کارگو را در کشور بازی می نمایند. حال آن که این جابجایی ها در بیشتر نقاط جهان به وسیله ون های باری انجام می شوند.
از طرفی هم، قیمت این محصولات چنان بالاست که نمی توان یک مالک وانت نیسان را ترغیب کرد که بیش از چهار برابر پول خودرویش را صرف خرید یک ون کند.
اینجاست که ضعف مدیریت شهری و حمل و نقل کشور با سیلی به صورتمان می کوبد.
منبع: بیت ران