طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید گشوده می شوند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره به روی مردم

ساختمان مشهور و تاریخی شمس العماره بنایی تاریخی در مجموعه کاخ گلستان است که در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا در زمان ساختش بلندترین بنای شهر بوده و از طبقات بالایی آن تمام شهر قابل مشاهده بود. طبقات بالایی شمس العماره مدت ها بود که به دلیل بازسازی و مراقبت از این اثر باارزش به روی مردم بسته بود و امکان بازدید از آن وجود نداشت. با این حال، آقای مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در مصاحبه ای که با خبرنگاران داشت خبر بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره را خاطرنشان کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر خوب بیشتر بدانیم.

طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید گشوده می شوند

خاتمه بازسازی طبقات بالایی شمس العماره

عمارت شمس العماره بنایی 5 طبقه است که در مجموع 35 ارتفاع دارد. ارسی ها، کاشی و طبقات بالایی شمس العماره احتیاج به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارند و مدت هاست که امکان بازدید از این طبقات برای مردم فراهم نبود. با این حال، آقای نصرتی در مصاحبه روز سه شنبه بیان نمود که کار بازسازی طبقات و ارسی های شمس العماره رو به خاتمه است و مردم می توانند پس از بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره به صورت دوره ای از این بخش ها دیدن نمایند.

امکان بازدید دوره ای از شمس العماره

البته مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در این مصاحبه گفت که این طبقات احتیاج به مراقبت ویژه ای دارند و فعلا تصمیم بر این است تا بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره به صورت دوره ای یک بازدید در ماه یا یک بازدید در دو ماه برای علاقه مندان فراهم گردد. علاوه بر این، راه پله های طبقات بالایی این بنا بسیار باریک است که رفت و آمد عموم مردم و تردد به این طبقات را کمی سخت می نماید. با این حال به گفته آقای نصرتی، پس از اتمام کار بازسازی طبقه های سوم و چهارم شمس العماره و به ویژه تکمیل بازسازی کاشی های ارزشمند این بنا، بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید صورت می گیرد.

به گفته آقای نصرتی: رشد بازدیدنمایندگان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با 20 درصد رشد همراه بوده است. سال جاری توانستیم با تغییر جهت توریستی در کاخ گلستان، میزان ورود بازدیدنمایندگان به هر ساختمان و تالار را به خوبی مدیریت و کنترل کنیم.

ایشان با اشاره به این معضل که حجم بالای توریست و بازدیدنماینده می تواند برای آثار تاریخی مضر و آسیب زننده باشد گفت: علاقه مردم به فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان ایران باعث حفظ و مراقبت از آثار تاریخی شده، با این حال به این موضوع هم باید توجه کرد که تجمع و حجم بالای بازدیدنمایندگان می تواند سبب تخریب یا حتی نابودی این آثار باارزش گردد.

عمارت شمس العماره

شمس العماره یکی از مشهورترین بناهای تاریخی تهران است که امروزه یکی از بارزترین ساختمان های کاخ گلستان محسوب می گردد. این ساختمان در دوره قاجار و به دستور ناصرالدین شاه و از سال 1244 تا 1246 ساخته شده است. داستان ساخت این عمارت باشکوه و زیبا هم در نوع خود جالب و شنیدنی است. می گویند که ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا و با مشاهده تصاویری از ساختمان ها و بناهای مرتفع فرنگ تصمیم گرفت که عمارتی مشابه در تهران بسازد تا از بالای آن بتواند منظره شهر و دورنما را تماشا کند. به همین دلیل ساخت شمس العماره در سال 1244 به دستور ناصر الدین شاه شروع شد و پس از دو سال به مباشرت دوستعلی خان نظام الدوله خاتمه یافت. سبک معماری شمس العماره ترکیبی هنرمندانه از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی و اروپایی است.

عمارت شمس العماره ساختمانی 5 طبقه به ارتفاع 35 متر است که بلندترین و مرتفع ترین ساختمان تهران در زمان خود محسوب می شده است. همچنین شمس العماره اولین ساختمانی بود که در سازه آن از فلز استفاده شده است؛ تمامی ستون های طبقات بالا و همین طور حفاظ ها از جنس چدن هستند. بازگشایی طبقات بالایی شمس العماره مطمئنا خبر خشنود نماینده ای برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران عزیزمان است و مردم می توانند از این عمارت باشکوه و تاریخی بازدید نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 828

به "طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید گشوده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبقات بالایی شمس العماره برای بازدید گشوده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید