دیدار کنسول پاکستان در مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، کنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دیدار کرد و در این دیدار توسعه روابط گردشگری و تبادل اشیای موزه ای مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار کنسول پاکستان در مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در دیدار با محمود بخاری کنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد گفت: آمادگی داریم تمایلات و مشترکات فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان را به تبادلات گردشگری و فرهنگی تبدیل کنیم.

مکرمی فر برگزاری نمایشگاه دوره ای تاریخ خراسان در شهر های پاکستان را پیشنهاد کرد اضافه نمود: علاوه بر توسعه و تبادل گردشگر بین خراسان رضوی و پاکستان، در زمینه های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی- تمدنی نیز آمادگی داریم.

او هم چنین به ظرفیت هایی از جمله گوهر سنگ های خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: 20 هزار نفر درمشهد در زمینه سنگ های قیمتی مشغول به کار هستند و از سال 2016 به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها انتخاب شده است.

مکرمی فر با باین این که فیروزه خراسان بهترین و با کیفیت ترین فیروزه جهان است، ادامه داد: سنگ های عقیق، حدید، شرف الشمس از جمله ظرفیت های سنگ های قیمتی در استان است.

روابط ایران و پاکستان قدیمی تر از تاریخ پاکستان

هم چنین محمود بخاری کنسول پاکستان در مشهد نیز با بیان این که علامه اقبال فصل مشترک زبان و ادبیات فارسی و پاکستان است، گفت: روابط ما عمیق تر و قدیمی تر از تاریخ جمهوری اسلامی پاکستان است.

او برای تبادل اشیا فرهنگی و برگزاری نمایشگاه های مشترک اعلام آمادگی کرد و اضافه نمود: این موضوع باید مکاتبات آن انجام شود و این موضوع به مقامات کشور پاکستان منتقل شود.

بخاری ادامه داد: با توجه به خواهر خواندگی لاهور و مشهد ، باید تبادل اشیاء موزه خراسان با موزه این شهر انجام شود و در موزه لاهور به نمایش گذاشته شود.

محمد رکنی مدیرموزه منطقه ای خراسان نیز در این دیدار گفت: نمایشگاه هنرهای تجسمی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی فیلم و ... را می توانیم در موزه خراسان برگزار کنیم.

او ادامه داد: موزه خراسان می تواند نقطه اتصال خراسانی ها با تاریخ و فرهنگ پاکستان باشد.

رکنی گفت: فیلم های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می تواند در سالن همایش های موزه خراسان به نمایش گذاشته شود.

هم چنین محمود بختیاری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: یکی از شاخص ترین میراث معنوی ما نوروز است و خوشحال خواهیم شد که نوروز را به عنوان میراث ناملموس خراسان عرضه کنیم.

او ادامه داد: تمدن دره سند در پاکستان مشترکات فرهنگی را با نیشابور و بلخ دارد و این موارد اشتراکات فرهنگی زیادی بین پاکستان ایران و افغانستان است، اشیایی که در نیشابور مربوط به عصر برنز و 5 هزار سال قبل کشف شده روابطی بین منطقه تمدنی ایران و پاکستان را به اثبات می رساند.

بختیاری شرح داد: فردوسی و اقبال هر دو زبان فارسی را احیا کردند و این نیز یکی از موضوعات مطرح شده برای اکران در موزه خراسان بزرگ است.

هم چنین محمدرضا پهلوان پیشنهاد کرد: یک رویداد در حوزه فیلم و عکس مرتبط با موزه های استان نیز می تواند در مراودات فرهنگی بین خراسان رضوی و پاکستان شکل بگیرد.

هم چنین علی صفرنژاد مدیراموال تاریخی فرهنگی استان با بیان این که ارتباطاتی در حوزه پژوهش های زبان فارسی و نسخ خطی نیز می تواند برقرار شود، گفت: در خراسان مرکز اسناد و کتاب های تاریخی را داریم که می تواند فصل مشترکی بین ایران و پاکستان باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 183

به "دیدار کنسول پاکستان در مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار کنسول پاکستان در مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید