خانواده ای به نام کلاسیک!

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، در سراسر دنیا یکی از والاترین اهداف در برگزاری انواع مسابقات اتومبیلرانی به ویژه رالی-تور در بخش خودروهای کلاسیک (که این فعالیت ها را می توان به دسته های متنوع تری نیز چون گردهمایی - Meeting ،Track Day و … نیز تقسیم نمود) احتمام به حفظ این گنجینه های گران بها، گردهم آمدن علاقمندان و عاشقان خودرو، تحکیم دوستی ها، لذت بردن از راندن و سفر در جاده ها و پرداختن به ابعاد انسان محبت آمیز و روحی-روانی و سپس نگاه های اقتصادی است.

خانواده ای به نام کلاسیک!

در تمامی کشورها نیز باشگاه هواداران (Club) برای برندهای مختلف خودرویی به صورت رسمی (ثبت شده از سوی کمپانی مادر مثل کلوب های جهانی مرسدس بنز، پورشه، ب ام و، لمبورگینی، فراری، بوگاتی و …) و حتی غیررسمی و به صورت NGO به فعالیت های مختلف فرهنگی، ورزشی و اقتصادی می پردازند، اما آنچه همه این مجموعه های کوچک و بزرگ را در یک راستا و در هدف تعالی آن ورزش یا حرکت جمعی رهنمون می کند، تبعیت از یک قانون و برگزاری برنامه های در قالب یک نهاد مرجع (FIA) است که در کشورهای گوناگون برخلاف کشورمان، به صورت استاندارد جهانی بخش اتومبیلرانی و موتور سواری است (که کاملاً دارای دو نهاد مستقل هستند).

در این میان، موتور اسپرت (یا همان ورزش های موتوری) در کشورمان با توجه با داشتن سابقهٔ طولانی و جمع کثیری ازعلاقمندان، همیشه در طی چند دههٔ گذشته با کمبود شدید امکانات روبه رو بوده که به دلیل تخصیص بودجهٔ نامتوازن و عدم پذیرش تمام و کمال اینکه اتومبیلرانی و موتورسواری در بُعد جهانی یک ورزش محسوب شده و نیازمند تمرینات بدنی و روحی-روانی خاص است، اتفاق افتاده است. همچنین، این تدابیر می تواند بر افزایش کیفیت رانندگی و کاهش آمار تصادفات در یک کشور کمک شایانی کند.

دو متولی اصلی نیز برای چنین حرکتی در کشورمان وجود دارند:

  • کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران
  • فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

لوگوی فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی

لوگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

قبلی 1 از 2 بعدی

که با وجود سال های تاسیس کاملاً متفاوت و وظایف دقیق تعریف شده در چهارچوب چارت FIA (فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی) در طی بیش از دو دههٔ گذشته، به صورت متناوب دچار نوعی تناقض در اجرای مسئولیت های محول شده بوده اند که در بعضی مواقع، با سوء تفاهماتی همراه بوده که متاسفانه در برهه هایی از زمان در قالب منازعاتی پای آن به رسانه ها نیز باز شده و سبب آزردگی خاطر قهرمانان و پیشکشوتان آن گشته است.

این منازعات مجدداً در طی سالیان گذشته و علی رغم تغییرات اجرا شده در بخش کلان و تصمیم گیران، به تازگی تشدید شده که منجر به برگزاری مراسم های مستقلی (در قالب گردهمایی، رالی، تور خانوادگی و …) در بازه های زمانی کوتاه مدت شده و همین موضوع، سبب انشقاق بیشتر میان مالکان این دست خودروهای کلاسیک، خاص و کلکسیونی شده که بعضی از این افراد، از پیشکسوتان این رشته هستند.

خاطرم هست حدود سال 94 یا 95 نیز در مقاله ای با نام بازگشت به نقطهٔ صفر، که با مشارکت پیمان امامی (موسس کمیتهٔ کلاسیک) آن را به رشتهٔ تحریر درآوردم و در مجله ماشین همان زمان به چاپ رسید، به بررسی دقیق لایه های متفاوت این معضلات با اشاره به بند و تبصره های قانونی تعریف شده از سوی FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) که منجر به تعریف حیطهٔ قانونی فعالیت هر دو مجموعه شده بود، با هدف شفاف سازی و تلاش در کم کردن تنش ها و ایجاد جوی محبت آمیز پرداختیم که به نظر می رسد همچنان پس از گذشت بیش از 7 سال از آن مقاله که طرفین را به دوستی و فعالیت در کنار یکدیگر دعوت می کرد، همچنان مسائل گذشته نه تنها به قوت خود باقی است، بلکه شدیدتر هم شده است.

برگزاری مسابقات اتومبیلرانی از طریق فدراسیون در سال های دور

برگزاری مسابقات اتومبیلرانی از طریق کانون در سال های دور

قبلی 1 از 2 بعدی

گاهی بعضی منابع آگاه بی طرف به مجموعه های فوق خبر از آن می دهند که در بازه های زمانی گوناگون این تفاوت دیدگاه ها پایش را فراتر از مرزهای کشور گذاشته و سبب شده تا با رایزنی با مجامع بین المللی ذیرربط، اقدام به کسب کرسی های کسب شده از سوی مجموعهٔ دیگر به نام گروهی دیگر نموده که همگی به عنوان نماینده کشورمان و با پرچم جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی شناخته می شوند و نه شخص و سازمان … . نتیجهٔ چنین رفتارهای غیرکارشناسانه ای در کنار ایجاد انشقاق بیشتر بین علاقمندان این رشته، سبب افت کیفیت در برگزاری برنامه های مربوطه (از جمله رالی و تور و نمایشگاه و …) ، سردرگمی بسکمک از مالکین و حتی کناره گیری بسکمک از عاشقان و کارشناسان برجستهٔ آن از حضور در این دست برنامه ها شده است.

با این حال، مناسب است جهت کالبد شکافی هستهٔ مرکزی این فعالیت ها با وظایف فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی یا همان FIA به عنوان عالی ترین مقام و اهرم تصمیم گیرنده و اجرایی در رشتهٔ اتومبیلرانی در جهان بر طبق کتابچهٔ قوانین رسمی آن آشنا شویم که به دو بخش تقسیم می شود:

  • بخش امور ورزشی و برگزاری مسابقات مختلف اتومبیلرانی (Sport)
  • بخش حمل ونقل جاده ای، ایمنی و رانندگی توریستی (Mobility)

در حقیقت، پس از سپری شدن دوره ای منازعات گوناگون در بیش از 2 دهه گذشته، FIA جهت رفع این مشکل به عنوان حکم، رسماً چند سال پیش گفت که فدراسیون اتومبیلرانی مسئول بخش ورزشی اتومبیلرانی یا همان Sport و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز مسئول بخش جابجایی یا همان Mobility است.

شایان ذکر است در هر دو بخش، کمیسیون های گوناگونی مشغول به کار هستند و با نهادهای مختلف در کشورهای عضو در ارتباطند ولی به صورت کلی، از مجموع بیش از 140 عضو، قارهٔ اروپا با حدود 100 نماینده دارای بیشترین حضور و سپس، آسیا با حدود 50 نماینده در مکان دوم قرار می گیرد.

ثبت مشخصات فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی در وب سایت FIA

ثبت مشخصات کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در وب سایت FIA

ثبت عضویت انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران در وب سایت FIVA

قبلی 1 از 3 بعدی

اگرچه در شفاف سازی و تقسیم بندی وظایف، حدود 90 نماینده در بخش Mobility، حدود 70 نماینده در بخش Mobility & Sport و حدود 60 نماینده در بخش Sport فعالیت داشته که بدین معناست بعضی از کشورها دارای عضویت دو بخش، در یک نهاد و یا تحت عناوین سازمان هایی چون فدراسیون یا اتومبیل کلوب و بعضی دیگر از اعضا در دو بخش Sport و Mobility به صورت دو نهاد کاملاً مجزا به فعالیت خود ادامه می دهند.

در هر حال، شاید دست نوشته های من، همکاران و دوستانم جهت دعوت همهٔ عزیزان به مودت و دوستیِ بیشتر و استفاده از امکانات یکدیگر به صورت مشترک و به ویژه سود بردن از نیروهای انسانی خبره و پیشکسوت در یک تیم، که به استحکام خانوادهٔ خودروهای کلاسیک (و ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری) منجر می شود مثل سالیان گذشته همانند کوبیدن آب در هاون باشد! اما اینجانب به عنوان یکی از کارشناسان و فعالان این رشته، وظیفهٔ خودم می دانم که در جهت رشد و تعالی این حرکت در کشور قدم برداشته و همهٔ دوستان در تمامی گروه ها و مجموعه ها را به یافتن منافع مشترک (که دور از دسترس نیست) و پرداختن به هدف اصلی این ورزش که همانا تعالی روح در قالب صلح و دوستی و انسانیت و درخشش نام کشورمان در مجامع و رویدادهای بین المللی است، دعوت نمایم.

در انتها توجه شما دوستان را به آلبومی از تصاویر مجذوب کننده تور خودروهای کلاسیک تهران -کاسپین جلب می کنم که 5 شنبه هفته گذشته برگزار شد، و با اشاره به گفتهٔ حضرت حافظ کلام را به انتها می برم:

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد … نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

تور هفته گذشته خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین / عکس از محمدرضا اناری

قبلی 1 از 10 بعدی

همچنین در ادامه شما می توانید ویدیوی مربوط شورولت کوروت C2 مدل 1964 (یکی از خاص ترین مدل های کوروت در جهان) که در تور خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین حاضر بود را هم تماشا کنید که از طریق محمدرضا اناری تهیه شده است:

https://divar.ir/blog/wp-content/uploads/2021/10/a-family-called-classic-cars-Corvette-C2-1964.mp4

خرید و فروش خودروهای کلاسیک

نظر شما درباره گردهمایی های خودروهای کلاسیک ایران چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما و سایر خوانندگان ایران در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1964

به "خانواده ای به نام کلاسیک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانواده ای به نام کلاسیک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید