حافظه های گرافنی با عملکردی شبیه به مغز انسان ساخته شد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، با استفاده از گرافن، حافظه هایی ساخته شده که می تواند رفتاری شبیه به مغز داشته باشد، این حافظه ها مصرف انرژی کم و سرعت بالایی دارند.

حافظه های گرافنی با عملکردی شبیه به مغز انسان ساخته شد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با استفاده از گرافن اقدام به ساخت مقاومت های حافظه (ممریستور) کرده است. این ممریستور ها از شبکه های عصبی مغز تقلید می کنند.

براساس مقاله ای که این گروه در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند، این تیم تحقیقاتی احتمال ایجاد یک سیناپس ممریستوری غیرفرار چند سطحی را مطرح کرده اند. حالت های دیجیتالی که می توانند روشن یا خاموش باشند یا مقدار آن ها یک یا صفر باشد، اساس سیستم های محاسباتی مدرن هستند. از سوی دیگر، یک کامپیوتر آنالوگ - مانند مغز انسان - امکان هر تعداد حالت ممکن را فراهم می کند. در واقع به جای حالت گسسته یک یا صفر، کامپیوتر های آنالوگ می توانند هر مقدار پیوسته را بین یک تا صفر ارائه دهند.

ساپتایریش داس، رهبر این تیم تحقیقاتی و استادیار علوم مهندسی و مکانیک دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید که نرومورفیک - فناوری محاسباتی که از عملکرد مغز تقلید می کند - بیش از چهار دهه وجود داشته است. در حقیقت، نورومورفیک مفهومی بود که برای اولین بار توسط کارور مید، دانشمند و مهندس موسسه فناوری کالیفرنیا، برای توصیف استفاده از سیستم های VLSI که دارای مدار های آنالوگ الکترونیکی هستند و از معماری عصب شناسی مغز تقلید می کنند، ساخته شد.

داس می گوید: ما کامپیوتر های قدرتمندی داریم، در این کامپیوتر ها مشکل اصلی این است که شما باید حافظه را در یک جا نگهداری کرده و محاسبات را در جای دیگری انجام دهید.

برای حل این مشکل، تیم تحقیقاتی این پروژه به شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) روی آوردند، شبکه ای که به گفته نویسنده اول مقاله این پروژه توماس شرانگامر، به دنبال تقلید از انرژی و بازده مغز است.

محققان این پروژه به یک رسانایی قابل برنامه ریزی در گروهی از ترانزیستور های اثر میدان گرافن (GFET) دست یافتند. این محصول به عنوان یک دستگاه حافظه، قابل برنامه ریزی بوده تا بیش از 16 حالت رسانایی را حفظ کند و از حالت های باینری دیجیتال در ممریستور های اکسیدی پیشی بگیرد. محققان برای ایجاد GFET های خود، گرافن را با استفاده از روش رسوب شیمیایی بخار (CVD) ساختند، سپس آن را به یک زیرلایه 50 نانومتری آلومینا منتقل کردند. آلومینا به عنوان لایه اکسید دروازه پشت عمل می کند، در حالی که لایه های بالایی حاوی پلاتین، نیترید تیتانیوم و سیلیکون است.

با اعمال یک میدان الکتریکی کنترل شده روی ورق گرافن، ANN ساخته شده را می توان به روشی مشابه سیناپس پیکربندی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1172

به "حافظه های گرافنی با عملکردی شبیه به مغز انسان ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظه های گرافنی با عملکردی شبیه به مغز انسان ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید