تنها کاروانسرای به جامانده از دوره ساسانیان را ببینید

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، نام ابریشم، برازنده این جاده پر از شگفتی است. علاوه بر گرانبها بودن خود ابریشم، چینی ها تا سال های سال تنها تولیدکننده انحصاری این ریسمان های لطیف بودند که در دربار روم و بیزانس طالب فراوان داشت.

تنها کاروانسرای به جامانده از دوره ساسانیان را ببینید

به گزارش خبرنگاران، از جاده 8 هزار کیلومتری ابریشم، 600 کیلومتر آن در استان سمنان قرار گرفته است که طولانی ترین مسیر این جاده در ایران است و ما در این راه طولانی به سمت شهری افسانه ای می رویم که زمانی مرکز اشکانیان بوده و به شهر صددروازه و یا هکاتوم پلیس مشهور است؛ شهری که هنوز هم باستان شناسان در جست وجوی یافتن بقایای آن هستند و اسرار ش هنوز زیر خاک گرم و سوزان کویر، پنهان است.

400 کیلومتر تا مقصد راه داشتیم و در خنکای خروس خوان صبح، منتظر طلوع خورشیدی بودیم که زمانی در همین حوالی راه را برای کاروان های ابریشم روشن نموده بود. تا اینجا از قلعه ها، کاروانسراها و آب انبارهای بسیاری عبور نموده و با وجود این همه نشانه و اثر تاریخی در نزدیکی جاده می توان گفت با کمی اختلاف در همان مسیر باستانی ابریشم به سمت دامغان قرار داریم.

حالا چین خوردگی های رنگارنگ کم کم به کوه هایی پوشیده از گون و خار تبدیل شده و کمی جلوتر در گردنه خنک آهوان، کاروانسرای سنگی و بسیار خاصی نمایان می گردد که نمونه آن را در هیچ کجای ایران نمی توان دید و تنها کاروانسرای به جامانده از دوران ساسانیان در استان سمنان است. ارتفاع دیوارهایش 14 متر است و آنقدر بزرگ و دیدنی است که از 2 طرف جاده می توان عظمت و شکوهش را ستود. آهوان در زبان اوستایی به معنای دژی محکم و روستایی پایدار است و این کاروانسرا بیش از هزار سال است که اینجا به تماشای تاریخ نشسته. با اینکه تمام دیوارهای سنگی اطراف کاروانسرا از باد، باران و توفان طی این همه سال پابرجا مانده، اما اتاق های داخل آن به طور کامل تخریب شده و جالب تر اینکه درست در مقابل سردر این بنای ارزشمند، رستورانی ساخته شده که جانمایی آن در مقابل این بنای تاریخی نشان دهنده کج سلیقگی و عدم حفاظت و حراست از این سرمایه ملی است. کمی آن طرف تر کاروانسرای زیبای شاه سلیمان هم از دوران صفویان در کنار این بنای سنگی ساخته شده که در مقابلش آب انبار و چاپارخانه مغول قرار داشته که اکنون اثری از آن باقی نمانده و خاک کنار خارها شده است.

نام ابریشم، برازنده این جاده پر از شگفتی است. علاوه بر گرانبها بودن خود ابریشم، چینی ها تا سال های سال تنها تولیدکننده انحصاری این ریسمان های لطیف بودند که در دربار روم و بیزانس طالب فراوان داشت. راز پرورش کرم ابریشم تا قرن ششم میلادی مخفی مانده بود و بعدها اروپایی ها آن را با ترفندی خاص از طریق راهبان مسیحی ربودند. هنوز هم ابریشم کالایی گرانبهاست و فرش های دستبافت ابریشمی دیگر زیر پا انداخته نمی گردد و بدل به تابلوفرش های نفیس روی دیوار شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2139

به "تنها کاروانسرای به جامانده از دوره ساسانیان را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها کاروانسرای به جامانده از دوره ساسانیان را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید