برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه گردشگری مازندران است

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های واصله، برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه گردشگری مازندران است.

برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه گردشگری مازندران است

طبق هماهنگی های اجرا شده ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مازندران 25 نمایشگاه صنایع دستی در ورودی شهرستان های این استان برپا شد تا هنرمندان بتوانند محصولات و فراوریات خود را به مسافران عرضه نمایند.

هنرمندان صنایع دستی مازندران در 885 غرفه این نمایشگاه از 28 اسفند مبادرت به عرضه و فروش محصولات خود کردند و توانستند از محل فروش آنها عایدی کسب نمایند.

از شروع برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی تا روز 14 فروردین هنرمندان صنایع دستی استان مازندران توانستند افزون 140 میلیارد ریال محصولات فراوریی خود را به مسافران بفروشند.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مازندران در این مدت یک میلیون مسافر نوروزی از نمایشگاه های صنایع دستی استان بازدید کردند و همچنان ادامه دارد.

هنرمندان صنایع دستی مازندران در 885 غرفه این نمایشگاه به عرضه و فروش محصولات هنری خود اقدام کردند و با اشاره به استقبال مسافران نوروزی از این رویداد فرهنگی، بر ضرورت استمرار برپایی آن در همه ایام سال تاکید نمودند.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران، از شروع فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر در تاریخ 16 اسفند پارسال تا به امروز 15 میلیون و 408 هزار و 651 نفر اقامت در این استان ثبت شده است.

استاندار مازندران در هفته گذشته به افزایش 15 درصدی سفرهای نوروزی در امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره نمود و گفت: استان تا اواسط هفته گذشته پذیرای 20 میلیون مسافر و جهانگرد نوروزی از نقاط مختلف کشور و خارج از ایران بوده است.

نکته مهم در برگزاری نمایشگاه نوروزی صنایع دستی امسال این است که با رایزنی اجرا شده با وزارت میراث فرهنگ، صنایع دستی و جهانگردی هزینه اجاره غرفه ها برخلاف سالهای گذشته از سوی وزارتخانه پرداخت شد تا هنرمندان بدون دغدغه به عرضه و فروش محصولات خود در این ایام پرداختند.

به عنوان نمونه، نمایشگاه نوروزی صنایع دستی نوشهر با شرکت هنرمندان هیجده استان کشور شامل اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی، مازندران، گیلان، البرز، سنندج و تهران، کرمانشاه، یزد و آذربایجان شرقی دایر شده است.

این هنرمندان رونق جهانگردی، استقبال، رونق فروش محصولات هنری، پیوند صنایع دستی با جهانگردی را از جمله پیامد مهم برگزاری بازارچه و نمایشگاه های صنایع دستی برشمردند و بر ضرورت استمرار آن در طول سال تاکید نمودند.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه خبرنگار با شماری از مسافران بازدید نماینده و هنرمندان و فعالان صنایع دستی به گفت و گو نشست و از آنان خواست تا نظرات و انتقاداتشان را از کم و کیف برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری برشمارند.

آنان برگزاری نمایشگاه در موقعیت مکانی مناسب و وسعت کافی، تنوع محصولات، حضور بیشتر استانهای کشور، قیمت محصولات هنری و هدفمند شدن و استمرار آن را از جمله ضرورت های نمایشگاه های صنایع دستی برشمردند که مسئولان امر باید به این موارد توجه داشته باشند.

سمانه دلاوری، یک مسافری که خود را تهرانی به خبرنگار معرفی کرد، گفت: همراهانم سوغات سفر به مازندران را همین نمایشگاه های صنایع دستی خرید کردند اما نکته لازم به یادآوری این است که این نمایشگاه ها باید در فضایی بازتر و بهتر ارائه گردد.

وی پیرامون اینکه برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه جهانگردی مازندران است، اعلام نمود: هر چه برای برگزاری این نمایشگاه های صنایع دستی برنامه ریزی نمایند نوع نگاه مسافران و جهانگردان را به خود بیشتر جذب می نمایند ضمن اینکه در ورودی و خروجی شهر مثل نوشهر باید برای معرفی این نمایشگاه تابلوی تبلیغاتی نصب گردد تا مسافران آگاه شوند.

وی توضیح داد: هنرمندان و فعالان این عرصه نیز به در ارایه آثار هنری خود در این نمایشگاه به تنوع سلیقه های خریدار توجه نمایند و نکته مهم این که هرچه قیمت محصولات هنری متعادل تر باشد استقبال و خرید آن نیز بیشتر خواهد شد.

دلاوری تاکید نمود: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه ها باید برنامه های فرهنگی و هنری بومی منطقه نیز تدارک دیده گردد که بر جذب جهانگردان و ماندگاری آنان در منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

رضا علی حسن پور، یکی از هنرمندان مازندرانی که در نمایشگاه نوشهر دست آفریده های خود را ارائه نموده، گفت: استقبال مسافران خوب است اما تبلیغات نمایشگاه باید بیشتر گردد یا ستاد خدمات نوروزی تبلیغات این بخش را باید جدی تر برنامه ریزی کند.

وی افزود: مسئولان هر شهرستان استان مازندران که می خواهند این نمایشگاه در آن شهر برگزار گردد بهتر است زمین وسیع را برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی در نظر بگیرند.

حسن پور یادآور شد: قیمت محصولات هنری صنایع دستی با توجه تورم موجود در جامعه بسیار بالاست و بعضی از مسافران از قیمت فراوریات صنایع دستی اشاره می نمایند اما همه باید بدانیم که هنرمندان این بخش چشم و امیدشان به فروش فراوریات در همین نمایشگاه هاست.

مجیدرضا کلوانی، هنرمند استان البرز که در نمایشگاه صنایع دستی نوشهر شرکت دارد، توضیح داد: این نمایشگاه های صنایع دستی در واقع معرف دست آفریده های هر منطقه کشور به مسافران است که بسیار عالی است.

وی ادامه داد: بعلاوه این رویداد فرهنگی سبب می گردد تا تعاملی بین هنرمندان هر منطقه از کشور بوجود بیاید و مسافران نیز با تماشا از آن می تواند سوغات هر منطقه از کشور را خرید نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نوشهر گفت: در نمایشگاه صنایع دستی این شهرستان در 92 غرفه سوغات، گل و گیاه هنرمندان در زمینی به گستره یک هزار و 800 متر مربع در منطقه کپورچال کنار بوستان نگین نوشهر عرضه شده است.

محمد ولی پور اضافه نمود: هنرمندان اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی، مازندران، گیلان، البرز، سنندج و تهران، کرمانشاه، یزد، آذربایجان شرقی هنرهای دستی شأن در این نمایشگاه عرضه کردند که با استقبال مسافران و جهانگردان روبرو شده است.

در زمان حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه فراوری از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران 12 هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می نمایند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می گردد.

در این نمایشگاه های صنایع دستی آثار هنری شامل انواع دست آفریده های هنرمندان شامل عروسک، آثار چوبی، فرش و گلیم، خوراک، فلزکاری و معرق؛ منبت، سفال، چادر شب و گل و گیاه و غذاهای بومی و محلی ارائه شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در بازدید از نمایشگاه صنایع دستی با اشاره به فرهنگ کهن دیار علویان بر لزوم معرفی آیین های فرهنگی این استان تاکید نمود.

روح الله سلگی اضافه نمود: صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم و نمد بافی از سنتهای در معرض فراموشی خطه مازندران است که باید احیا گردد.

وی کوشش برای احیا سنت های فرهنگی مازندران را در راستای مقابله با فرهنگ های وارداتی مهم و موثر دانست و اضافه نمود: ترویج آیین های فرهنگ محلی در مازندران موجب استحکام بنیان های فرهنگی مردم مومن این سامان خواهد شد.

معاون استاندار مازندران با اشاره به ورود میلیون ها مسافر نوروزی به مازندران یادآور شد: انتقال فرهنگ کهن دیار علویان به مسافران و میهمانان نوروزی مسئولیت مهم و اثربخش است.

سلگی اعلام نمود: ایجاد نمایشگاه صنایع دستی در مازندران در ایام نوروز تجربه پیروز در زمینه معرفی جاذبه های فرهنگی و سنت های کهن این دیار بشمار می رود.

جانشین استاندار در ستاد سفرهای نوروزی مازندران اظهار کرد: معرفی جاذبه های جهانگردی و فرهنگی مازندران در سال تازه با جدیت دنبال خواهد شد.

شماری از کارشناسان با بیان اینکه مازندران به لحاظ تنوع فراوریات صنایع دستی از جایگاه مهمی برخوردار است، ایجاد بازارچه های صنایع دستی را علاوه بر رونق فروش محصولات فراوریی هنرمندان و افزایش اشتغالزایی، یکی از راهکارهای متعالی برای توسعه پایدار صنعت گردشکری برشمردند.

طبق اسناد تاریخ، کشورمان در طول هزاران سال در حوزه صنایع دستی فعالیت داشته و هم اکنون 299 رشته ثبت شده صنایع دستی در کشور موجود است که یک ظرفیت مهم است.

صنایع دستی غرب مازندران به گفته کارشناسان امر در سه جایگاه ییلاقی، جنگلی و دشت براساس مواد اولیه متفاوت و فرهنگ های بومی منطقه ها مختلف این منطقه از دوره های تاریخی گذشته شکل گرفت و جایگاه خود را تثبیت نموده است.

چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، منبت و معرق چوب، حصیربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی غرب مازندران است.

ایجاد بازارچه ساحلی صنایع دستی و تجاری سازی فراوریات برای یاری به تقویت بازار فروش با هدف حفظ اصالت و معرفی این ظرفیت ها به جهانگردان در غرب مازندران یکی از خواسته های فعالان این حوزه هنری است که فرمانداران شهرستان های این منطقه باید برای این مهم برنامه ریزی اصولی اتخاذ نمایند.

استاد رشته جهانگردی دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان گفت: صنایع دستی یا هنرهای سنتی به وسیله دست ایده پردازی می گردد و با خلاقیت انسان محور با توجه به آداب و سنن و افکار و پیشنه هر منطقه و جغرافیایی فراوری می گردد.

محمدرضا اورمزدی اضافه نمود: صنایع دستی کارنمودهای تازه و متنوعی امروز پیدا نموده است و سمبل فرهنگی و تاریخی یک جغرافیا یا استان و یک ملت است و ایران نیز مهد صنایع دستی جهان است.

به گفته وی، هم اکنون 256 رشته صنایع دستی در کشور فعالیت دارد که قدمت بعضی از آنها تا هفت هزار سال می رسد.

این پژوهشگر حوزه جهانگردی توضیح داد: جهانگردی ارتباط مستقیمی با صنایع دستی دارد و مکمل همدیگر هستند، چرا که هم عایدیزایی بسیار عالی دارد و هم می تواند در برطرف بیکاری و در توسعه پایدار روستایی نقش آفرینی کند.

وی اضافه نمود: ایجاد نمایشگاه صنایع دستی یکی از راهکارهای توسعه پایدار صنعت جهانگردی در استان مازندران است.

گستردگی صنایع دستی مازندران به اندازه ای است که از حدود 200 رشته صنایع دستی مصوب معاونت صنایع دستی کشور بیشتر از 80 رشته در این استان فراوری می گردد که حدود 60 رشته مربوط به مازندران و بومی این استان بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران گفت: تا دهم فروردین هنرمندان صنایع دستی استان توانستند 120 میلیارد ریال اقلام فراوریی خود را به مسافران بفروشند و از آن کسب عایدی نمایند.

حسین ایزدی اضافه نمود: طبق هماهنگی های اجرا شده ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مبنی بر برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در ورودی شهرستان های مازندران حدود 25 نمایشگاه در استان برپا شد تا هنرمندان بتوانند محصولات و فراوریات خود را به مسافران عرضه نمایند.

وی ادامه داد: هنرمندان مازندران در 885 غرفه این نمایشگاه از 28 اسفند مبادرت به عرضه و فروش محصولات خود کردند و توانستند از محل فروش آنها عایدی کسب نمایند.

به گفته ایزدی، این نمایشگاه ها در ورودی هر شهر برپا شد تا مسافران در هنگام ورود به هر منطقه ای این امکان و فرصت برای آنها فراهم گردد تا هنر دست مازندرانی ها را ببینند.

وی گفت: بیشترین علاقمندی مسافران و فروش صنایع دستی در این نمایشگاه به هنرهای سفال، سرامیک، صنایع چوبی و حصیربافی اختصاص یافته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران از افزایش اندازه فروش محصولات صنایع دستی و نیز عایدیزایی در این بخش طی روزها خبرداد و گفت: با توجه به احتمال حضور بیشتر مسافران در تعطیلات به جای مانده فروش صنایع دستی نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه از 290 رشته صنایع دستی مصوب جهانی 250 رشته در ایران فعال است، گفت: بعلاوه از این تعداد 87 رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که 17 رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2088

به "برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه گردشگری مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی راهبردی برای توسعه گردشگری مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید