انواع قطارهای مسافربری ایران

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بسیاری از مردم ایران از تنوع انواع قطارهای مسافربری در ایران بی اطلاع هستند و دیگر این که از چگونگی خدمات رسانی این قطارهای مسافربری آگاه نیستند و به همین علت ما قصد داریم در این مقاله شما را به شناخت تعداد این قطارهای مسافربری یاری کنیم. قطارهای مسافربری از دو نوع دولتی و خصوصی تشکیل شده اند. بلیط قطار را مقرون به صرفه بخرید.

انواع قطارهای مسافربری ایران

قطارهای مسافربری دولتی

شرکت مسافربری رجا و دیگر شرکت های قطارهای مسافربری دولتی هستند که مسافرانی که علاقه زیادی به سفر با قطار را دارند باید با آن ها آشنا شوند. تمامی این شرکت ها دو نوع قطار ویژه و مخصوص دارند هر یک از آن ها دارای امکانات متفاوت هستند و به همین علت قیمت بلیت هر یک با یک دیگر تفاوت دارند. بلیط هواپیما را مقرون به صرفه بخرید.

قطارهای مسافربری رجا

قطار پلور سبز

قطار پلور سبز عضو شرکت مسافربری رجا است. قطار پلور سبز از 10 کوپه چهار نفره تشکیل شده است. هر یک از این کوپه ها دارای امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری مداربسته، عایق صدا و حرارت، شیشه های دو جداره و بعلاوه از برق 220 ولت برخوردار است. در هر یک از واگن ها 2 سرویس بهداشتی وجود دارد یک کوپه را به مهمانداران اختصاص داده اند. قطار پلور سبز در مسیرهای تهران ـ شیراز، شیراز ـ مشهد، تهران ـ مشهد و تهران ـ اهواز وجود دارد.

قطار لوکس چهار نفره

قطار لوکس چهار نفره خود به 2 قطار تقسیم می گردد؛ قطار 32 نفره آلمان غربی و قطار 36 نفره آلمان شرقی. قیمت هر 2 بلیت قطار، یکسان هستند اما مدل و خدمات رسانی آنها کمی با یک دیگر تفاوت دارند. اولین تفاوت در تعداد کوپه های آنها است. در قطارهای 36 نفره 9 واگن وجود دارد اما در قطار 32 نفره هشت واگن وجود دارد و دیگر این که قطار لوکس 36 نفره فضای زیباتر و بعلاوه دل بازتری دارند که در قطارهای 32 نفره این گونه نیست. هر کوپه از چهار تخت تشکیل شده است. در هر یک از کوپه ها به تهویه مطبوع، سرویس خواب و سیستم صوتی مجهز هستند. کسانی که قصد تهیه بلیت قطار لوکس را دارند با هزینه بسیار مناسب می توانند بلیط قطار لوکس چهار نفره را تهیه نمایند.

قطار سیمرغ

قطار سیمرغ از هشت کوپه چهار نفره تشکیل شده است. اگر قصد تهیه بلیت قطار سیمرغ را دارید باید بدانید که این قطار 2 نوع بلیت دارد؛ اولی با پذیرایی و دومی بدون پذیرایی، قطار سیمرغ دارای یک رستوران هستند در این رستوران می توانید انواع نوشیدنی ها و غذاهای لذیذ میل کنید. هر یک از کوپه ها دارای امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری امنیتی، عایق صدا و حرارت، شیشه های دو جداره و بعلاوه از برق 220 ولت است. مجله گردشگری دورونزدیک

سبز

این قطار 32 نفره و دارای هشت کوپه است. در هر یک از واگن ها دو سرویس بهداشتی وجود دارد یک کوپه متعلق به مهماندار است. بدنه هر یک از کوپه ها دو لایه است شیشه های تمامی کوپه ها دو جداره است. قطار سیمرغ از سیستم صوتی و تصویری بسیار مناسبی برخوردار است. در هر کوپه تلویزیون قرار گرفته است که قابلیت پخش تمامی شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی را دارد. قطار سیمرغ تنها در مسیرهای تهران ـ تبریز و تهران ـ مشهد وجود دارد.

قطارهای مسافربری شرکت های خصوصی

قطار طوس

قطار طوس به مانند قطار لوکس آلمان شرقی 36 نفره است و دارای 9 کوپه است. کوپه های این قطار از عایق صدا و حرارت برخوردار است و دیگر این که دارای شیشه های دو جداره است. هر یک از کوپه ها دارای برق 220 ولت است و از سیستم صوتی و تصویری برخوردار است و دیگر این که هر یک از واگن ها دارای دو سرویس بهداشتی هستند. یکی از مزیت های قطار طوس این است که برای وعده شام غذاهای کنسروی در اختیار مسافران قرار می دهد. برای اطلاع باید بدانید که قطار طوس در مسیرهای تهران ـ تبریز، تهران ـ مشهد و تهران ـ آنکارا حرکت می نماید.

دو طبقه نو

این نوع قطار از نوع قطارهای اتوبوسی است که ظرفیت 108 نفر را دارد. هر واگن از این قطار سه بخش جداگانه دارد. طبقه زیر و بعلاوه طبقه بالا در اختیار مسافران قرار داده شده است. در طبقه وسط تمامی تجهیزات برق واقع شده است و خدمه در آن استقرار دارند. قطار دو طبقه دارای امکانات سیستم تهویه مطبوع، برق 220 ولت و عایق صدا و حرارتی است و دیگر این که سیستم صوتی و تصویری بسیار قوی دارد و مناسب گوش دادن به موسیقی و بعلاوه دیدن کردن فیلم است. بعلاوه المنت های برقی وجود دارد که در فصل سرما به کار می آیند. در هر یک از واگن ها قلاب اتوماتیکی وجود دارد. این قلاب ها ضربه های وارده از سوی ریل به واگن ها را به حداقل می رساند.

قطارهای خصوصی دیگری وجود دارند که می توان به قطارهای دانمارکی، دلیجان، ریل باس ارم و خلیج فارس اشاره نمود.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1754

به "انواع قطارهای مسافربری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قطارهای مسافربری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید