انواع عمل لیپوساکشن و عوارض و خطرات آن

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، لیپوساکشن (Liposuction) عمل جراحی زیبایی است که در آن از طریق دستگاه مَکشی مخصوصی، چربی های زائد از بدن فرد خارج می گردد. کسانی که عمل لیپوساکشن را به عنوان یکی از گزینه های زیبایی خود انتخاب می نمایند، در پی از بین بردن چربی های زائد در نواحی خاصی از بدن مانند ران، باسن، شکم، بازو، گردن یا کمر خود هستند.

انواع عمل لیپوساکشن و عوارض و خطرات آن
لیپوساکشن (Liposuction) عمل جراحی زیبایی است که در آن به وسیله دستگاه مَکشی مخصوصی، چربی های زائد از بدن فرد خارج می گردد. این چربی های زائد به رژیم های غذایی و ورزش مقاومت نشان می دهند. برخلاف تصور عموم، عمل لیپوساکشن موجب کاهش وزن نمی گردد (اگرچه ممکن است فرد مقداری از وزن خود را از دست بدهد)، اما این عمل بیشتر برای زیباسازی شکل و اندام فرد انجام می گیرد.

کسانی که عمل لیپوساکشن را به عنوان یکی از گزینه های زیبایی خود انتخاب می نمایند، در پی از بین بردن چربی های زائد در نواحی خاصی از بدن مانند ران، باسن، شکم، بازو، گردن یا کمر خود هستند. این دست مراجعان، معمولا انواع رژیم های غذایی و ورزش را امتحان نموده اند، اما نتوانسته اند به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نمایند. لیپوساکشن می تواند خطرات جدی و عوارض احتمالی نیز داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که قبل از تصمیم به انجام این عمل جراحی زیبایی، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

انواع لیپوساکشن

تاموسنت : در این روش در آغاز عمل بعضی از داروها به محدوده مورد نظر تزریق می گردد. تزریق به منظور استحکام بافت چربی انجام می گردد و برداشتن چربی را آسان تر می کند. در این روش باعث می گردد خونریزی به حداقل رسیده و کنترل بیمار در حین جراحی آسان تر گردد. بعد از عمل این مایع از بین می رود درصد کم به جامانده به وسیله بدن جذب می گردد.

لیزر : از این روش قبل از برداشتن چربی ها استفاده می نمایند که سبب آب کردن چربی های آن منطقه می گردد البته در این روش نمی توان به نتیجه مطلوب رسید زیرا مقدار آب کردن چربی ها در این روش محدود و کم است.

در طول سالها تکنیک های مختلفی برای تسهیل در انجام لیپوساکشن و کاهش عوارض و بهتر کردن نتایج آن ایجاد شده است که در اینجا بطور خلاصه مهمترین آنها را باهم مرور می کنیم و در مطالب آینده کاملتر به هر یک از آنها برخواهیم گشت و نقاط ضعف و قوت هر یک را آنالیز خواهیم کرد:

1-لیپوساکشن با یاری محلول (تامی سنت) : که واژه ای کلی است و در بیشتر تکنیک های لیپوساکشن جزئی اساسی از عمل است .

در این روش از یک محلول حاوی یک داروی حسی موضعی مانند لیدوکائین و داروهای دیگر در سرم نمکی استفاده می گردد که قبل از جراحی در نواحی مورد ساکشن تزریق می گردد و موجب انقباض رگ ها در ناحیه می گردد تا از خونریزی ناشی از ساکشن کاسته گردد.

ازطرفی این محلول می تواند بی حسی لازم و کافی را برای انجام عمل بدون بیهوشی عمومی را فراهم کند و در موارد انجام لیپوساکشن تحت بیهوشی عمومی باعث کاهش مقدار خونریزی و درد پس از عمل می گردد.

2- لیپوساکشن با یاری ساکشن(suction assisted): قدیمی ترین و معمول ترین روش انجام لیپوساکشن است که در آن با یاری دستگاه مکنده یا ساکشن چربی از ناحیه خالی می گردد.

3-لیپوساکشن با یاری نیرو (power assisted): یک لیپوساکشن معمول با ساکشن است که در آن دستگاهی برای افزایش حرکات لوله یا کانولای ساکشن نماینده به آن متصل می گردد که باعث سریعتر شدن و تسهیل برداشت چربی می گردد. لیپوماتیک که امروزه محبوبیت زیادی یافته است را می توان در این دسته قرار داد.

4- لیپوساکشن با یاری اولترا سوند(ultrasound-assisted): در این روش انرژی ماورای صوت به وسیله یک دسته مخصوص به بافت مورد ساکشن منتقل می گردد که به جدا شدن و ذوب شدن چربی ها یاری می کند و برداشت مقادیر بالای چربی را از یک ناحیه تسهیل می کند. این تکنیک بخصوص در نواحی وسیع، چربی های سفت تر و متراکم تر و بیماران مرد کاربرد دارد.

VASER: دستگاهی بر اساس اولتراسوند است که از کانولا(لوله) خاصی در آن استفاده میگردد که شیارهای زیادی در آن طراحی شده است که باعث می گردد که انرژی ماورا صوت بطور همگون در ناحیه مورد نظر پخش گردد و این موضوع باعث راحتی در جداکردن چربی از بافتهای اطراف و برداشت آن می گردد.

5-لیپوساکشن با یاری لیزر(Laser assisted): مانند دستگاه های Smartlipoو Slimlipo تقریبا تکنولوژی جدیدتری است .تئوری استفاده از این روش این است که لیزر مانند اولترا سوند عمل می کند تا سلول های چربی را جدا و ذوب نماید و برداشت چربی را موثرتر و با آسیب کمتری انجام می دهد.

SAFELipo-6 یا همان لیپوساکشن بی خطر که بسیار استفاده می گردد (http://www.safelipo.com) روشی است که از 3 مرحله جداسازی، آسپیراسیون یا بیرون کشیدن چربی و یکنواخت سازی چربی تشکیل شده است و جزو لیپوساکشن های با یاری نیرو قرار می گیرد.

در اینجا این مراحل را باهم بطور خلاصه مرور می کنیم:

جداسازی(separation) : شامل شل کردن اتصالات ، ذوب کردن و جدا کردن سلول های ناخواسته و اضافی چربی از بافت های اطراف بدون فراوری گرما و با یاری است، که در نتیجه آن رگ های خونی مهم، پوست و سایر بافت ها آسیب کمتری می بینند.

بیرون کشیدن چربی (aspiration): در این مرحله سلول هلی چربی با ظرافت و با یاری ساکشن بیرون کشیده می شوند بدون اینکه به بافت های اطراف مانند اعصاب، رگ ها و پوست آسیبی برسد.

یکنواخت سازی چربی (fat equalization): در این مرحله لایه چربی به جامانده در کل ناحیه همسان و یکنواخت می گردد تا این لایه چربی سطح همواری را در ناحیه ساکشن شده ایجاد کند و از دیده شدن نامنظمی های سطحی پرهیز گردد.

در عمل جراحی لیپوساکشن چه اقداماتی صورت می پذیرد؟

در عمل جراحی لیپوساکشن فرد احتیاج به بیهوشی دارد. بدین ترتیب، فرد در طول عمل جراحی هیچ دردی را حس نخواهد کرد. با این حال، فرد پس از عمل جراحی حتما درد خواهد داشت. خودِ فرایند ترمیم و بهبودی نیز می تواند برای فرد دردناک باشد. در همین حال، مدت استراحت و دوره بهبودی بسته به نواحی که احتیاج به لیپوساکشن داشته اند می تواند کوتاه تر یا طولانی تر از حد انتظار باشد. بعضی از مراحل عمل جراحی لیپوساکشن را می توان با عمل سرپایی و بی حسی موضعی هم انجام داد. احساس درد، ورم، کبودی و بی حسی بعد از لیپوساکشن شایع است.

کسانی که می خواهند از لیپوساکشن برای برداشتن چربی های زائد بدن خود بهره ببرند، می توانند قبل از عمل این کارها را انجام دهند:

* صحبت با پزشک در خصوص دردها و عوارض جانبی دیگر

* مشورت با پزشک معالج در خصوص نوع بیهوشی

* مشورت با پزشک در خصوص دارویی هایی که می توانند قبل از عمل جراحی مصرف نمایند

برای به حداقل رساندن درد بعد از عمل جراحی لیپوساکشن نیز ضروری است فرد موارد زیر را رعایت کند:

* تمام داروهای مورد تجویز پزشک معالج خود از جمله داروهای مسکن را به درستی مصرف کند

* استفاده از پوشش فشرده نماینده (گارمنت) که به وسیله پزشک در موضع محل عمل قرار داده می گردد

* مراقبت از لوله های زهکش(درن) در نواحی عمل دقیقا بر اساس توصیه های پزشک معالج

* استراحت کافی

* نوشیدن مایعات به مقدار کافی

* پرهیز از مصرف نمک. نمک می تواند موجب افزایش ورم در موضع جراحی گردد

آیا لیپوساکشن مناسب شماست؟

بعضی افراد شرایط لازم برای عمل لیپوساکشن را دارند، اما در مقابل کسانی هم هستند که باید جدا از این عمل جراحی زیبایی بپرهیزند. قبل از اینکه لیپوساکشن را به عنوان یکی از گزینه های زیبایی خود انتخاب کنید، سعی کنید با پزشکی معتمد مشورت کنید.

کاندیدهای مناسب عمل جراحی لیپوساکشن چه کسانی هستند؟

* کسانی می توانند برای عمل جراحی لیپوساکشن مناسب باشند که دارای شرایط زیر باشند:

* پوست زائد زیادی ندارند

* خاصیت ارتجاعی خوبی در پوست خود دارند

* تونوس ماهیچه ای خوبی دارند

* ذخایر چربی دارند که با رژیم غذایی و ورزش برطرف نمی شوند

* از نظر جسمی و سلامت کلی بدن شرایط خوبی دارند

* دچار اضافه وزن یا چاقی نیستند

* به دخانیات اعتیاد ندارند

چه کسانی برای عمل جراحی لیپوساکشن مناسب نیستند؟

اما در مقابل کسانی که دارای یکی از موارد زیر هستند، جدا باید از عمل لیپوساکشن پرهیز نمایند:

* اعتیاد به دخانیات

* ابتلا به بیماری های مزمن

* داشتن دستگاه ایمنی ضعیف

* اضافه وزن

* داشتن پوستی شل و افتاده

* داشتن سابقه دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، ترومبوز وریدی عمقی و یا تشنج

* مصرف داروهایی که موجب افزایش خونریزی می گردد مانند رقیق نماینده های خون(مثل هپارین)

عمل لیپوساکشن چه عوارض و خطراتی برای فرد دارد؟

لیپوساکشن یک عمل جراحی جدی با خطرات متعدد است. به همین جهت، توصیه می گردد، قبل از هرگونه تصمیم گیری با پزشک معالج خود در خصوص خطرات و عوارض این عمل جراحی زیبایی مشورت کنید.

خطرات هنگام عمل لیپوساکشن

خطرات حین عمل لیپوساکشن شامل موارد زیر هستند:

* زخم یا صدمات به اندام های دیگر

* عوارض ناشی از بیهوشی

* سوختگی ناشی از استفاده از تجهیزات اولتراسونیک در حین عمل

* آسیب به دستگاه عصبی

* شوک

* مرگ

خطرات بلافاصله بعد از عمل جراحی لیپوساکشن نیز عبارتند از:

* لخته شدن خون در ریه ها(امبولی ریوی)

* خونریزی در ریه ها

* ایجاد لخته های چربی(امبولی چربی)

* عفونت

* ورم

Hematoma(جمع شدن خون در قسمتی از بدن)

Seroma (تجمع مایعی شفاف ناشی از پلاسمای تراوش شده از پاره شدن رگ های خونی کوچک هنگام جراحی)

* نکروز (مرگ سلول های پوستی)

* واکنش بدن به داروهای بیهوشی و سایر داروها

* نارسایی قلبی و کلیوی

* مرگ

خطرات هنگام بهبودی لیپوساکشن عبارتند از:

* ناهمواری های پوستی یا خطوط نامنظم

* موج دار شدن، گود افتادگی یا ورم پوست

* بی حسی، کبودی، درد و ورم

* عفونت

* عدم تعادل مایعات بدن

* ایجاد زخم و ضایعات پوستی

* تغییر حس های پوست

* تغییر رنگ پوست

* عدم ترمیم و بهبودی موضع عمل

لیپوساکشن در دراز مدت چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی دراز مدت لیپوساکشن می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. لیپوساکشن به صورت دائمی سلول های چربی را از نواحی مورد نظر خارج می کند. با این حال، این امکان وجود دارد که فرد دوباره در نواحی دیگر با تجمع و انباشت چربی در لایه های عمیق زیر پوست روبرو گردد.

این چربی های زائد اگر در نواحی اطراف قلب یا کبد رشد نمایند می توانند برای سلامتی فرد جدا خطرناک باشند. بعضی افراد دچار آسیب دیدگی دائمی در دستگاه عصبی شده و احساس سوزش یا سوزن سوزنی شدن در پوست خود می نمایند. بعضی دیگر ممکن است در موضع عمل لیپوساکشن دچار گود شدگی یا تورفتگی شوند یا وروم ؟؟؟ و عدم تقارن موجود در پوستشان به صورت دائمی باقی بماند.

سخن پایانی

لیپوساکشن یک عمل جراحی زیبایی است. به این جهت عمل جراحی کاملا اختیاری است، اما می تواند خطرات و عوارضی هم برای فرد داشته باشد. لیپوساکشن گزینه خوبی برای کاهش وزن نیست و هر کسی هم نمی تواند از این عمل زیبایی استفاده کند. حتما قبلا از اینکه تصمیم به استفاده از این عمل زیبایی بگیرید با یک جراح پلاستیک معتمد در خصوص عوارض و خطرات احتمالی لیپوساکشن مشورت کنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت خانه پزشکان

سایت دکتر سودمند

منبع: راسخون
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1768

به "انواع عمل لیپوساکشن و عوارض و خطرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع عمل لیپوساکشن و عوارض و خطرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید