چه کسی گفت ولاسکو به ایران برمی شود؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، تیم ملی والیبال ایران بعد از قطع همکاری با ایگور کولاکوویچ هنوز سرمربی اش را معرفی نکرده است. محمد رضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، به بهانه کرونا توانست قرارداد ایگور را که هنوز چند ماهی از آن باقی مانده، فسخ کند تا به قول خودش مانع از پرداخت هزینه اضافی به این مربی گردد؛ اما از آن زمان تا همین امروز سوژه جذابی برای ورزشی ها شکل گرفته که بالاخره سرمربی بعدی تیم ملی والیبال چه کسی است؟ از آن مهم تر، سرمربی بعدی ایرانی باشد یا خارجی؟

چه کسی گفت ولاسکو به ایران برمی شود؟

در این بین کارشناسان نظرات مختلفی دارند و هنوز هم به نظر می رسد به جمع بندی نهایی نرسیده اند. عده ای با بیان اینکه ایگور نتوانست آورده زیادی برای والیبال ایران داشته باشد، این زمان را بهترین موقع برای آن دانستند تا راهنمایی تیم ملی را به یک ایرانی بدهند. با این حال نزدیکی به بازی های المپیک و البته بیشتر شدن اعتبار والیبال ایران در جهان، باعث شده تا همچنان نظرات بر گماشتن سرمربی خارجی برای تیم ملی والیبال ایران چربش خاصی داشته باشد.

درست با استناد به نظر همین عده از کارشناسان است که اسم خولیو ولاسکو، یکی از سرشناس ترین مربیان تاریخ والیبال دوباره مطرح شده است. او که پیش تر سابقه راهنمایی تیم ملی والیبال ایران را داشته، توانست انقلابی در این زمینه به وجود بیاورد و تیم ملی را در سطح یک مدعی جهانی معرفی کند. با وجود داشتن خاطرات خوب ایرانی ها از این مرد آرژانتینی، او به بهانه اینکه می خواهد به کشورش برگردد و به والیبال آرژانتین خدمت کند، به کارش در والیبال ایران انتها داد. او البته دوام زیادی هم در آرژانتین نیاورد و دوباره به ایتالیا برگشت تا ماه های آخر دوران حرفه ای اش را در این کشور سپری کند.

با این حال میراثی که ولاسکو در والیبال ایران از خودش به جا گذاشته، آن قدر قوی است که هنوز هم مطرح شدن نامش می تواند جذابیت زیادی داشته باشد. طبیعتا والیبال ایران از برگشتن این سرمربی عظیم بی نهایت شاد می گردد؛ ولی این امر به این سادگی ها نیست! ماجرا از این قرار است که خولیو ولاسکو بعد از بازگشت به ایتالیا و اندکی کار، اعلام بازنشستگی کرد و حالا در روز هایی که کرونا جولان می دهد، در خانه مانده است.

نزدیک به یک سال است که او از جهانی حرفه ای والیبال فاصله گرفته و نمی خواهد کاری جدی داشته باشد. او الان مسئول تیم های آموزشگاه پایه ای در ایتالیا است و فعالیت بخصوصی ندارد. حالا سؤال اینجا است که آیا مردی که اعلام بازنشستگی نموده، مایل است خانه را به خاطر پیشنهاد تیم ملی ایران ترک کند؟ هنوز نمی گردد به طور دقیق پاسخ مثبت یا منفی به این سؤال داد. هر چقدر که والیبال ایران از ولاسکو خاطرات خوبی داشته باشد، او هم از حضورش در ایران لذت برده و ممکن است دوباره برای بازگشت وسوسه گردد؛ به ویژه اینکه روز گذشته، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، هم گفت که صحبت هایی با ولاسکو داشته است.

اگر فقط قرار باشد میزان علاقه دو طرف به همکاری، پای ولاسکو را به ایران بکشاند، می توان گفت: حضورش قطعی است؛ ولی در جهانی حرفه ای، علاقه تنها فاکتور نیست. داستان از این قرار است که فدراسیون والیبال ظاهرا به دنبال مردی است که از الان تا بعد از بازی های المپیک روی نیمکتش بنشیند و بعد جایش را به نفر دیگری بدهد. اینکه آیا چنین پیشنهادی به مذاق ولاسکو خوش می آید یا نه، بحث دیگری است.

اما مورد دیگر تصمیمی است که وزارت ورزش گرفته؛ تصمیمی که می گوید با بازیکنان و مربیان خارجی قرارداد ریالی بسته گردد. اینجا هم دوباره همان مسائل پابرجاست؛ چون فدراسیون والیبال هرچند برای پرداخت دلاری هم مسئله ای نداشته باشد؛ ولی نمی تواند قانون وزارت ورزش را دور بزند و باید به دنبال راه حلی باشد تا بتواند به صورت ریالی با ولاسکو حساب کند. این هم دیگر موردی است که شاید حضور ولاسکو در ایران را زیر سؤال ببرد. اما تصمیم دیگر موردی است که در عین منطقی بودن می تواند دردسر های زیادی داشته باشد. در واقع به نظر می رسد اگر مسئولان فدراسیون والیبال نتوانند ولاسکو را راضی نمایند تا از بازنشستگی بیرون بیاید، به دنبال دادن پیشنهادی به او هستند تا به عنوان مدیر فنی یا مشاور سرمربی جدید تیم ملی ایران فعالیت کند. این مورد می تواند برای ولاسکو خوب باشد؛ ولی آیا سرمربی جدید حاضر است دستورات خودش را نادیده گرفته و به حرف های ولاسکو گوش کند؟ این ها همه مواردی است که به نظر می رسد قبل از نهایی شدن هر شایعه ای باید حد و مرزش تعیین گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 870

به "چه کسی گفت ولاسکو به ایران برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی گفت ولاسکو به ایران برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید