وقتی کتاب فروش از چپ و راست می خورد، یکی کرونا می زند یکی گرانی و کاهش قدرت خرید

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، به گزارش خبرگزاری کتاب آنا نوشت: کتاب و کتاب خوانی پیش از شیوع ویروس دنیا گیر کرونا هم با مسائل زیادی روبرو بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ایرانی باشد، بالا نبود. با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا خبرگزاری آنا در پرونده کتاب فروشی در روزگار کرونا به آنالیز شرایط فراوری، نشر و فروش کتاب می پردازد.

وقتی کتاب فروش از چپ و راست می خورد، یکی کرونا می زند یکی گرانی و کاهش قدرت خرید

شیوع موج جدید ویروس کرونا با محدودیت های جدیدی برای برخی ارگان ها، سازمان ها و مراکز فرهنگی همراه بود و مردم نیز دوباره ترددهای غیرضروری را کاهش دادند. در این ایام سری به کتاب فروشی های راسته خیابان انقلاب زدیم تا شرایط شان را آنالیز کنیم.

کم رونق شدن خیابان انقلاب با تعطیلی دانشگاه ها

اولین کتاب فروشی که به آن سر زدیم فروشگاه کتاب اسم بود. به جز فروشنده های کتاب اسم کسی داخل فروشگاه نبود؛ علی رکاب، مدیر داخلی کتاب فروشی روی یکی از میزهای مطالعه فروشگاه نشسته بود و در حال خواندن کتابی بود. از حال و روز فروش کتاب در روزگار کرونا می پرسم؛ او می گوید پس از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها فضای خیابان انقلاب کاملاً تغییر کرد چون این خیابان به دانشجوها زنده است. رونق خیابان انقلاب از بین رفته است.

مدیر داخلی کتاب فروشی کتاب اسم عنوان می نماید که تمامی موارد بهداشتی را رعایت می کنیم مراجعه نمایندگان هم عمدتاً رعایت می نمایند و اگر کسی هم ماسک نداشته باشد می تواند از ما اینجا ماسک های ارزان تهیه نمایند.

رکاب با اشاره به اینکه مواد ضدعفونی نماینده تهیه شده و فروشنده ها مرتب دست های خود را ضدعفونی می نمایند، عنوان می نماید: معمولاً خودمان جستجو نموده و کتاب را برای مشتری می آوریم، به همین دلیل در این زمینه مسئله ای نداریم اما در هر صورت ما تا جایی که می گردد سعی نموده ایم این موارد را رعایت کنیم تا إن شاءالله این بحران را پشت سر بگذاریم.

تاثیر گرانی کتاب و شرایط مالی مردم بیشتر از کرونا

در حین گپ و گفت ما مرد میانسالی به کتاب فروشی آمده و در حال تورق و مطالعه یک کتاب بود، به او نزدیک می شوم و می پرسم آیا بروز ویروس کرونا تاثیری در مراجعه او به کتاب فروشی داشته است که می گوید من چهل سال است با کتاب انس دارم و با اینکه معلم هستم حتی سابقه کتاب فروشی هم دارم. برخی در مقابله با کرونا دچار وسواس شده اند اما من با رعایت پروتکل های بهداشتی تردد دارم. او در ادامه می گوید گرانی کتاب و شرایط مالی مردم بیشتر از کرونا باعث خلوت شدن کتاب فروشی ها شده است.

کتاب فروشی بعدی که گشتی در آن زدم؛ ترنجستان سروش بود. در ورودی فروشگاه میزی برای معرفی رمان پناه که هفته گذشته رونمایی نموده بودند تعبیه شده بود. این فروشگاه هم خلوت بود و در حال آماده شدن برای پذیرایی از مشتریان خود در بعدازظهر.

با دلار 25 هزار تومان چه کسی کتاب می خرد؟!

از ترنجستان سروش که خارج شدم دست فروشی را درحال چیدن کتاب دیدم. او می گوید کتاب غیرقانونی و افست نمی فروشم اما باز هم شهرداری سخت گیری می نماید و اذیت می شوم. الان برخی دست فروش های کتاب خودشان از ترس ویروس کرونا کار را تعطیل نموده اند. مشکل هم فقط کرونا نیست؛ با دلار 25 هزار تومان چه کسی کتاب می خرد؟

در ادامه بازدید از کتابفروشی ها سری به فروشگاه انتشارات مولی می زنم، محمودی از کتاب فروش های این فروشگاه می گوید نمایشگاه کتاب تهران لغو شده به همین دلیل قول هایی برای حمایت از ناشران و کتابفروشی ها داده شده اما باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد.

در خلوتی پیاده روهای خیابان انقلاب تک و توک افرادی روبه روی ویترین کتاب فروشی ها ایستاده اند، تعداد دست فروش های کتاب هم کمتر شده است. به نظر می رسد این خلوتی تا فروکش کردن موج کرونا و بازگشایی دانشگاه ها ادامه دار باشد.

عباس غفاری، مدیر داخلی کتاب فروشی حکمت که در حوزه کتاب های حکمت، فلسفه و عرفان فعالیت می نمایند، می گوید: فروش کتاب ضعیف بود و سال جاری هم با شیوع کرونا ضعیف تر شده است؛ برخی روزها اصلاً هیچ مشتری نمی آید.

در فروشگاه کتاب کیهان پسر جوانی در حال تورق و آنالیز چند کتاب بود، از او درباره خریدهایش سوال می پرسم؛ او می گوید تعدادی کتاب مذهبی و دینی برای خودم خریده ام. چون در یک مدرسه فعالیت می کنم در حال آنالیز کتاب هایی برای رده سنی نوجوانان هستم. او در ادامه می گوید در ایام شیوع ویروس و قرنطینه خانگی توانسته تعدادی زیادی کتاب غیردرسی و عمومی را مطالعه کند.

یکی از فروشندگان کتاب فروشی کیهان ضمن بیان اینکه فروش کتاب خیلی کم شده است، می گوید: ما فروش مجازی هم داریم اما فروش مجازی و اینترنتی هم مقطعی بود و به اندازه ای نبوده که جبران نماینده این دوره ضرر و زیان باشد.

فروش با رعایت پروتکل های بهداشتی

سید محمدحسین طباطبایی فروشنده باسابقه کتاب فروشی به نشر درباره تأثیر کرونا بر فروش کتاب می گوید شرایط در اردیبهشت ماه و ماه مبارک رمضان بهتر شده بود اما موج جدید کرونا دوباره مردم را خانه نشین و بازار را خراب کرد. او با اشاره به اینکه مدیر کتاب فروشی به نشر به تازگی تغییر نموده است و برنامه های خوبی برای گسترش فعالیت های فروشگاه در آینده نزدیک دارند، ادامه می دهد برای رونق و خروج از این رکود در حال آنالیز برنامه هایی مثل طرح فروش قسطی کتاب و یا فروش تک جلدی از کتاب های چند جلدی هستیم.

در آخرین کتاب فروشی پای حرف های اکبر فرزانه، کتاب فروش فروشگاه انتشارات خوارزمی نشستم، او می گوید تابستان فصل فروش کتاب نیست اما در سال های گذشته و در ایام تعطیلی دانشگاه ها کتاب های تاریخی و رمان فروش خوبی داشت اما فروش سال جاری نسبت به همین زمان در سال قبل اوضاع فروش بدتر شده است؛ در کل شرایط از بد بدتر شده است.

او ادامه می دهد؛ در این ایام عصرها چند مشتری داریم که آنها هم کسانی هستند که مرتباً با کتاب سروکار دارند و عاشقان کتاب هستند وگرنه عمده مخاطبان و مشتریان معمولی کتاب در این روزها ریزش نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 981

به "وقتی کتاب فروش از چپ و راست می خورد، یکی کرونا می زند یکی گرانی و کاهش قدرت خرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کتاب فروش از چپ و راست می خورد، یکی کرونا می زند یکی گرانی و کاهش قدرت خرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید