نامه بایدن به کنگره درباره حملات به شرق سوریه

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، دو روز پس از حمله آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در شمال شرق سوریه جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده در نامه ای به کنگره درباره این حملات شرح داد. او گفته که برای جلوگیری از حملات بیشتر به نظامیان آمریکایی در عراق این حمله اجرا شده است.

نامه بایدن به کنگره درباره حملات به شرق سوریه

رییس جمهو آمریکا ضمن آنکه پذیرفت این حمله با دستور او اجرا شده است به کنگره نوشت: نیروهای ایالات متحده حمله نظامی هدفمندی را علیه زیرساخت ها در شرق سوریه انجام دادند که توسط گروه های شبه نظامی غیر دولتی مورد حمایت ایران استفاده می شد.

او اضافه کرد: این گروه های شبه نظامی غیر دولتی در حملات اخیر علیه پرسنل ایالات متحده و ائتلاف در عراق از جمله در حمله 15 فوریه 2021 در اربیل عراق نقش داشتند که به زخمی شدن یک نیروی نظامی ایالات متحده و چهار پیمانکار که یکی از آنها به شدت آسیب دیده و کشته شدن یک پیمانکار فیلیپینی منجر شد. این گروه ها همچنین در حال برنامه ریزی مداوم برای چنین حملاتی در آینده بودند.

بایدن تاکید نمود: من این اقدام نظامی را جهت محافظت و دفاع از پرسنل و شرکای خود در برابر این حملات و حملات بعدی انجام دادم. ایالات متحده همواره آماده است تا اقدامات لازم و متناسب را در دفاع از خود انجام دهد.

رییس جمهور آمریکا مدعی شد من این اقدام نظامی را مطابق با مسئولیت خود برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و همچنین در جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، مطابق با اختیارات قانون اساسی خود برای انجام روابط خارجی ایالات متحده و به عنوان فرمانده کل و رئیس اجرایی ایالات متحده این اقدام را طبق حق ذاتی خود در دفاع از خود انجام داد که در ماده 51 منشور ملل متحد منعکس شده است.

بایدن پس از آن این توضیحات را به کنگره ارائه نموده است که چند عضو برجسته حزب دموکرات در کنگره از این حملات که نخستین اقدام نظامی دولت او بود انتقاد کردند. این دموکرات ها گفتند که حملات هوایی بدون مجوز انجام شد اما در سوی مقابل جمهوری خواستار از این اقدام حمایت بیشتری کردند.

تیم کین، سناتور ایالت ویرجینیا و از حزب دموکرات گفت: اقدام نظامی تهاجمی بدون تصویب کنگره در زمانیکه شرایط فوق العاده ای وجود ندارد، مطابق قانون اساسی نیست.

سناتور کریس مورفی نیز گفت که حملات تلافی جویانه ضروری نیست چرا که برای یک تهدید قریب الوقوع انجام نمی گردد. وی نیز تاکید نمود که این حمله باید مجوز کنگره را دریافت می کرد.

وزارت دفاع آمریکا بامداد آدینه در بیانیه ای اعلام نمود ارتش این کشور به دستور جو بایدن مواضع متعلق به گروه های مقاومت را در شرق سوریه بمباران نموده است.

در این بیانیه آمده است: نیروهای ارتش آمریکا به دستور رئیس جمهور بایدن عصر امروز چند حمله هوایی به زیرساخت های مورد استفاده گروه های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران این حمله را محکوم و آن را حملات غیر قانونی و تجاوز گرانه توصیف کرد و گفت که حملات نقض آشکار حقوق بشر و تجاوز نسبت به حقوق و قوانین بین المللی است.

وزارت امور خارجه سوریه نیز روز شنبه در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تایید کرد که با حمله روز گذشته جنگنده های آمریکا به پایگاه های استان دیر الزور در نزدیکی مرز سوریه و عراق، واشنگتن مفاد قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد را نقض نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1366

به "نامه بایدن به کنگره درباره حملات به شرق سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه بایدن به کنگره درباره حملات به شرق سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید