قاهره : مذاکرات مصر با اتیوپی و سودان بر سر سد النهضه به بن رسیده است

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، وزارت منابع آبی و آبیاری مصر شنبه شب گفت که مذاکرات قاهره با کشورهای اتیوپی و سودان درباره سد النهضه به بن بست رسیده است.

قاهره : مذاکرات مصر با اتیوپی و سودان بر سر سد النهضه به بن رسیده است

به گزارش پایگاه خبری مصری الیوم، محمد السباعی سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی و آبیاری مصر در بیانیه ای مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات با اتیوپی و سودان در خارطوم گفت: دولت آدیس آبابا در طول مذاکراتی که با حضور یک تیم علمی و تحقیقاتی صورت گرفت و نیز در نشست وزیران سه کشور که از تاریخ 30 سپتامبر تا پنجم اکتبر سال جاری میلادی (8-13 مهرماه) در خارطوم برگزار شد، پیشنهاد جدیدی را مطرح نمود که به معنای رد تمامی موارد موافقت شده در خصوص اصول حاکم بر عملیات آبگیری و راه اندازی سد بود.

السباعی ضمن متهم کردن اتیوپی به سخت گیری در این گفت و گوها برای رد همه پیشنهادات قاهره، بر لزوم حضور یک طرف بین المللی برای حل این مسأله تأکید کرد.

وی اضافه کرد : پیشنهاد اتیوپی فاقد هرگونه تضمین جهت حداقل تخلیه سالانه سد النهضه و رویارویی با خشکسالی های طولانی مدت است که در آینده احتمالا رخ دهد.

سخنگوی وزارت منابع آبی و آبیاری مصر اضافه کرد: اتیوپی همچنین بحث در خصوص قوانین راه اندازی سد النهضه را رد کرده است.

السباعی شرح داد: این موضع اتیوپی، مذاکرات را به بن بست می کشاند بویژه پس از رد پیشنهاد جامع مصر که قوانین عادلانه آبگیری و راه اندازی سد النهضه که منافع سه کشور را تأمین می کرد، رد کرده است.

سخنگوی وزارت منابع آبی و آبیاری مصر اعلام کرد: باتوجه به این که مذاکرات به بن بست رسیده است، ما درخواست اجرای ماده 10 این توافق را مطرح نمودیم مبنی بر این که یک طرف بین المللی در مذاکرات سد النهضه برای میانجی گری میان کشورهای سه گانه ورود کند تا دیدگاه کشورهای درگیر به یکدیگر نزدیک تر گردد و این مسأله موجب دستیابی به توافقی عادلانه و متوازن گردد که حقوق تمامی کشورهای سه گانه را برآورده کند.

یاسر عباس وزیر منابع آبی و آبیاری سودان در واکنش به این اظهارات السباعی گفت که خارطوم پیشنهاد مصر برای ورود کارشناسان یک طرف بین المللی برای حل بحران سد النهضه را رد می کند.

عباس در پاسخ به سؤالی برای حضور یک طرف چهارم در مذاکرات به عنوان میانجی نیز گفت: کارشناسان و محققان کمیته تحقیقاتی کشورهای سه گانه (مصر، سودان و اتیوپی)، قادرند مأموریت خود را با موفقیت انجام دهند و نیازی به وساطت و میانجی طرف دیگری نیست.

سلشی قبل وزیر منابع آبی و آبیاری اتیوپی نیز در پاسخ به اظهارات مقام مصری، هرگونه به بن بست رسیدن مذاکرات در خصوص سد النهضه را رد کرد و گفت: کارشناسان سه کشور برخی پیشنهادات را مطرح نمودند که این به معنای آن است که گفت و گوها به بن بست نرسیده است.

وی هرگونه میانجی گری طرف سوم در مذاکرات در خصوص سد النهضه را رد کرد و اضافه کرد: مذاکرات میان کشورهای سه گانه برای دستیابی به توافق ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر منابع آبی و آبیاری اتیوپی ادامه داد: هیات مصری یک پیشنهادی را ارائه داد که اجرای آن غیر ممکن است، آنها خواستار سالانه 40 میلیارد متر هستند، در حالی که ذخیره آبی اتیوپی تنها 20 میلیارد متر است، این بدین معناست که ما باید ذخیره راهبردی خود را در اختیار مصری ها قرار دهیم.

بقل در پایان گفت: هیات مصری، پیشنهاد سودان را که 35 میلیارد متر در سال بود رد کرد و موضعی غیر منتظره اتخاذ کرده است.

این درحالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر پس از پایان این نشست سه گانه در خارطوم در توئیتی تأکید کرد که کشورش متعهد است، از حقوق آبی خود از رود نیل دفاع کند و تمامی اقدامات لازم را در سطح سیاسی برای تأمین این خواسته اتخاذ کند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 350

به "قاهره : مذاکرات مصر با اتیوپی و سودان بر سر سد النهضه به بن رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاهره : مذاکرات مصر با اتیوپی و سودان بر سر سد النهضه به بن رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید