سقوط اعتماد ایرانی ها به پایبندی آمریکا به برجام

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، سایت تابناک نوشت: این نظرسنجی که اولین نظرسنجی اجرا شده توسط مرکز فوق بعد از انتخابات اخیر ایران است نشان می دهد که حمایت از نامزدهای طرفدار رئیس جمهور روحانی در انتخابات مذکور در سطح بالایی بوده است. در حالی که 63 درصد پرسش شوندگان گفته اند که به نامزدهای طرفدار دولت رای داده اند، تنها 22 درصد اظهار داشته اند که به منتقدان دولت رای داده اند.

سقوط اعتماد ایرانی ها به پایبندی آمریکا به برجام

نظرسنجی به شکلی تلفنی و از 1005 پرسش شونده در فاصله زمانی سوم تا سیزدهم مارس (تقریبا سه تا چهار هفته پیش) اجرا شده است. پیش از این و در آستانه انتخابات نیز نظرسنجی دیگری اجرا شده است. در این نظرسنجی ها سی پرسش به شکل تلفنی و از مبدا تورنتو در کانادا از پرسش شوندگان پرسیده شده است و با توجه به تعداد شرکت کنندگان و شیوه پرسش ها، ممکن است نتایج تا سطح 3.2 درصد دچار اشتباه باشد.

به نوشته لو بلاگ، شاید نگران کننده ترین نتیجه این نظرسنجی این باشد که اعتماد عمومی به پایبندی ایالات متحده به تعهدات خود مطابق برجام، کاهش یافته است. اگر چه 71 درصد پرسش شوندگان حمایت خود را از برجام ابراز داشته اند، ولی میزان حمایت قاطع از برجام از 43 درصد در اوت گذشته (اواخر شهریور 94) به حدود 27 درصد در نظرسنجی اخیر کاهش یافته است.

در حالی که نظرسنجی پیشین گالوپ نشان می داد 45 درصد ایرانی ها معتقدند ایالات متحده به تعهدات خود مطابق برجام پایبند خواهد ماند، این میزان اکنون به 29 درصد کاهش یافته است. در حالی که در نظرسنجی اجرا شده در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته، 41 درصد ایرانی ها ابراز داشته بودند که اصلا به پایبندی آمریکا به تعهداتش اطمینان ندارند و یا این که به این موضوع اطمینان چندانی ندارند، این میزان اکنون به 66 درصد افزایش یافته است.

به هر حال، کاهش همزمان حمایت از برجام و نیز خوش بینی به پایبندی آمریکا به تعهداتش مطابق برجام، نشان دهنده کاهش نظرات مساعد نسبت به دولت روحانی نیز هست. با وجود نظر مساعد 84 درصدی نسبت به دولت روحانی، میزان نظر بسیار مساعد به دولت، از 61 درصد در تابستان به حدود 40 درصد در نظرسنجی اخیر کاهش یافته است.

این کاهش نظرات مثبت مردم به دولت روحانی با مسائل مالی نیز در ارتباط است. در یک نظرسنجی اجرا شده در ماه می گذشته (اواخر بهار 94) حدود 54 درصد پرسش شوندگان با این نظر موافق بودند که شرایط مالی کشور مناسب است ولی این عدد اکنون به 46 درصد کاهش یافته است. در عین حال، در شرایطی که 52 درصد به بهبود شرایط مالی خوشبین هستند، یک سوم پرسش شوندگان گفته اند که وضع اقتصاد در حال بدتر شدن است.

مطابق نظر رئیس جمهور، 64 درصد پرسش شوندگان معتقدند که تعامل مالی با کشورهای غربی باید افزایش یابد؛ حتی 54 درصد کسانی که خود را منتقد دولت معرفی نموده اند نیز چنین نظری دارند. از سوی دیگر 58 درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده اند که کسب خودکفایی مالی بر افزایش تجارت با کشورهای دیگر اولویت دارد، در حالی که 36 درصد نظر مخالف داشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 374

به "سقوط اعتماد ایرانی ها به پایبندی آمریکا به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط اعتماد ایرانی ها به پایبندی آمریکا به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید