خبرنگاران دومین بانک اطلاعاتی انتقال خون کشور متعلق به رفسنجان است

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، گرمان- خبرنگاران- رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت : بانک اطلاعاتی انتقال خون رفسنجان دومین بانک اطلاعاتی کشور است که به صورت جامع اطلاعات افراد و اهدا کنندگان را ثبت کرده است.

خبرنگاران دومین بانک اطلاعاتی انتقال خون کشور متعلق به رفسنجان است

به گزارش خبرنگاران، مهدی محمدحسینی عصر پنجشنبه طی نشست خبری در تشریح فعالیت های این مرکز اضافه کرد: اطلاعات 45 هزار و 269 نفر از رفسنجان و انار در بانک اطلاعاتی انتقال خون ثبت شده است و این افراد در هر جایی از کشور که بخواهند خون اهدا کنند به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

محمدحسینی اضافه کرد: اطلاعات سلامتی افراد و اینکه خون آنها هیچ مسئله ای ندارد و می توانند خون خود را اهدا کنند در این بانک ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان خون به سه دسته اهداکنندگان بار اول، اهداکنندگان با سابقه و اهداکنندگان مستمر تقسیم می شوند بیان نمود: اهداکنندگان مستمر هر سال حداقل دو مرتبه خون خود را اهدا می کنند.

محمدحسینی با اشاره به اینکه نوزادان نارس، بیماران تالاسمی، دیالیزی ها، بیماران ام اس، تصادفی ها، بیماران خاص و افراد کهنسال وابسته به خون و فرآورده های خونی هستند شرح داد: روزانه در دنیا بیش از 800 زن بر اثر عوارض ناشی از حاملگی جان خود را از دست می دهند که 99 درصد از این زنان در کشورهای در حال توسعه هستند.

محمدحسینی با بیان اینکه 340 هزار نفر جمعیت رفسنجان و انار است بیان نمود: طبق شاخص اهدای خون، هر ساله بالای 11 هزار واحد خون گیری در رفسنجان و انار انجام می شود و مردم این شهرستان از فرهنگ خوب اهدای خون برخوردارند.

وی گفت: از سال 82 در رفسنجان سیستم جایگزینی اهدای خون را حذف کردیم و به سمت جلب افراد و اهداکنندگان خون داوطلبانه رفتیم و به همین منطور اولین واحد سیار اهدای خون در استان در این سال در رفسنجان راه اندازی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی رفسنجان و انار، به مراکز درمانی جنوب استان و دیگر شهرهای استان کرمان هم خون و فرآورده های خونی ارسال می کنیم؛ هر بیمار تالاسمی در سال 25 بار خون دریافت می کند.

رئیس مرکز انتقال خون اضافه کرد: مرکز انتقال خون رفسنجان جزو مراکز خون کشور است که توانایی تهیه خون و انواع فرآورده های خونی را دارد و مردم رفسنجان سال گذشته 10 هزار و 647 واحد اهدای خون داشتند که از این واحد ها 26 هزار و 125 واحد انواع فرآورده خونی شامل گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز فیلتر شده برای بیماران خاص، کرایو، پلاسما و پلاکت است که تهیه و در اختیار مراکز درمانی شهرستان های استان قرار دادیم.

محمدحسینی یادآور شد: سال گذشته 13 هزار و 489 نفر جهت اهدای خون به پایگاه های انتقال خون رفسنجان و انار مراجعه کردند که از این تعداد 10 هزار و 647 واحد خون دریافت کردیم؛ 18 درصد این افراد به دلیل نداشتن شاخص های اهدای خون که یا برای خودشان مضر بود یا برای گیرندگان خون مضر بود از اهدای خون معاف شدند.

وی گفت: شاخص اهدای خون بانوان رفسنجان نسبت به متوسط استان پایین است و در ایران این شاخص 8 درصد است در تمام دنیا ثابت شده که خون خانم ها از ضریب سلامت بالایی نسبت به آقایان برخوردار است لذا باید فرهنگ سازی شود تا باورهای غلطی از جمله کم خونی خانم ها کم رنگ شود و خانم ها خون خود را اهدا کنند تا در مواقع نیاز از آن استفاده شود.

محمدحسینی با بیان اینکه سال گذشته 62.3 درصد از اهداکنندگان رفسنجان و انار جزواهداکنندگان مستمر بودند که از متوسط کشوری که عددی حدود 54 درصد است بالاتر است گفت: از میزان فرآورده های خونی تولیدی سال گذشته در رفسنجان که جمع آوری و به واحدهای درمانی شهرستانی و استانی توزیع شد 7 هزار و 801 واحد خون به مرکز درمانی علی ابن ابیطالب رفسنجان، 358 واحد خون به زایشگاه نیک نفس رفسنجان، 266 واحد به بیمارستان ولیعصر انار و نیز 10 هزار و 529 واحد انواع فرآورده خونی از جمله پلاسما، کرایو و … به شهرستان کرمان ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه کرمان از استان هایی است که پلاسمای خون را جهت فرآوری داروهای مشتق از پلاسما به آلمان می فرستد گفت: متاسفانه تکنولوژی فرآوری این داروها در ایران وجود ندارد بهترین راه چاره هم همین است که پلاسما خون به آلمان برود و پس از فرآوری برگشت داده می شود تا در ایران از آن استفاده شود و وزارت بهداشت هزینه فرآوری را به آلمان پرداخت می کند؛ استان کرمان 1300 بیمار تالاسمی دارد که بیشتر از ایران هستند و به طور متوسط 2500 واحد خون در ماه نیاز هر کدام از این بیماران است.

این مقام مسئول ادامه داد: واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای اهداکنندگان خون مستمر را داریم و تا کنون 2 هزار و 472 نفر از اهداکنندگان مستمر در رفسنجان به این معاونت ارجاع دادیم و این واکسن را دریافت کرده اند.

محمدحسینی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه جزو اهداکنندگان نیستند ولی این اتباع جزو گیرندگی و مصرف کنندگان اهدایی خون هستند گفت: 80 درصد از اتباع بیگانه در رفسنجان تالاسمی دارند که خون مصرف می کنند و ما خون مورد نیاز آنها را نیز تامین می کنیم.

رفسنجان در 110 کیلومتری کرمان واقع شده است.

7433/ ‬ 5054

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 139

به "خبرنگاران دومین بانک اطلاعاتی انتقال خون کشور متعلق به رفسنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دومین بانک اطلاعاتی انتقال خون کشور متعلق به رفسنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید