خبرنگاران ثبت ملی 13 میراث ناملموس خراسان رضوی ابلاغ شد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مشهد- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قالب نامه رسمی، ثبت ملی 13 میراث ناملموس را به استانداری خراسان رضوی ابلاغ کرد.

خبرنگاران ثبت ملی 13 میراث ناملموس خراسان رضوی ابلاغ شد

ابوالفضل مکرمی فر روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: بر اساس این ابلاغیه در اجرای ماده 6 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382، مواد 11 و 12 قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، مواد 3 و 4 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 16 بهمن 1387 هیات وزیران و با رعایت مقررات آن ثبت 13 میراث ناملموس خراسان رضوی اخیرا در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده اند.

وی عناوین رسمی برخی از میراث ناملموس ثبت شده خراسان رضوی را شامل استاد علی اصغر عاشق، گنجینه زنده بشری در نواختن ساز قوشمه به شماره 33، استاد حسین عزیزی گنجینه زنده بشری در حوزه موسیقی محلی کردی و کرمانجی خراسان به شماره 34 و استاد محمدعثمان محمدی پرست(محمدپرست) گنجینه زنده بشری در موسیقی مقامی خراسان به شماره به شماره 35 اعلام و اعلام نمود: این شخصیتهای فرهنگی هنری در فهرست ملی حاملان (نادره کاران) میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: خوراک محلی فتیرمسکه کرمانجی خراسان به شماره 2016، آیین برگزاری بلغورپزان روستای سنو به شماره 2017، جشن چلله چوو به شماره 2018، مهارت بافت سفره کردی قوچان به شماره 2019 و همچنین بازی محلی کورخ و میر به شماره 2020 از دیگر عناوین ثبت شده از خراسان رضوی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران هستند.

وی گفت: همچنین در نامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استانداری خراسان رضوی، میراث فرهنگی ناملموس مشترک این استان با خراسان شمالی اعلام شده است.

مکرمی فر فنون و مهارت تهیه روغن زد و کاربردهای فرهنگی آن به شماره 2026، فنون و مهارت تهیه چرتان یا کشک و کاربردهای فرهنگی آن به شماره 2027، فنون و مهارت تهیه دوراغ یا ماست خشک و کاربردهای فرهنگی آن به شماره 2028، فنون و مهارت تهیه قره قروت و کاربردهای فرهنگی آن به شماره 2029 و نیز فنون و مهارت تهیه پندیر پوست یا پنیر پوستی و کاربردهای فرهنگی آن به شماره 2030 را عناوین ثبت شده میراث فرهنگی ناملموس مشترک خراسان رضوی و خراسان شمالی برشمرد.

وی گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ابلاغنامه همچنین بر لزوم تمهیدات لازم برای اجرای هرگونه اقدام در جهت حفظ و احیاء این آثار ناملموس تاکید کرده است.

افزون بر هزار و 500 اثر، بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی استان خراسان رضوی تا به امروز در فهرست میراث ملموس و ناملموس ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 842

به "خبرنگاران ثبت ملی 13 میراث ناملموس خراسان رضوی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت ملی 13 میراث ناملموس خراسان رضوی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید