برای شرکت در مسابقات قهرمانی وام می گیریم، سرمایه گذاران از ورزشکاران بدنسازی حمایت نمایند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، به گزارش خبرنگاران، ایستادن در مقابل آینه و برانداز کردن اندام پس از هر وزنه زدن و دویدن برای رسیدن به اندامی زیبا با ماهیچه های بر آمده آرزوی هر جوانی است که بسیاری بدون توجه به نصایح باتجربه ها سعی دارند با مصرف مواد نیروزا و مکمل ها یک شبه اندامی رویایی را بدست بیاورند. علیرغم بی توجهی های مسئولان ورزشی و حتی اسپانسرها اولین هرمزگانی توانست بر سکوی قهرمانی بادی کلاسیک دنیا در مجارستان بایستد تا افتخاری دیگر بر صفحه ورزش استان رفم بخورد.

برای شرکت در مسابقات قهرمانی وام می گیریم، سرمایه گذاران از ورزشکاران بدنسازی حمایت نمایند

کمتر کسی از این ورزش و دشواری های آن بی خبر است، از این رو با عقیل مرادی جوان خوش آتیه هرمزگانی به مصاحبه نشستیم تا از این ورزش و نحوه قهرمانی وی بیشتر بدانیم.

ورزش رو از چه سالی آغاز کردید؟

مرادی: از سال 80 بدنسازی رو زیر نظر زنده یاد سهیل خالدی آغاز کردم، سال 82 از طرف دانشگاه آزاد بندر لنگه در المپیاد دانشجویی کشوری حضور داشتم و مقام سوم را بدست آوردم، 89 اولین تجربه کشوریم قهرمان شدم، همان سال به اردو تیم ملی دعوت شدم، در سالهای 90 - 91 هم در اردو تیم ملی بودم که نقش مهمی در رشد جسمی و تجربی من داشت، تصمیم گرفتم که اردو را ترک نکنم و برای مسابقات جهانی مجارستان آماده شوم که خدا خواست و قهرمان شدم.

در این مدت تقریبا 10 ماه رژیم بودم و برای مسابقات وزن کم کردم، بعد هم مسابقات در بوداپست مجارستان برگزار گردید که خدا رو شکر در دسته قدی 175 قهرمانی بادی کلاسیک جهان را گرفتم. در مسابقات اورال که بین قهرمان قهرمانان کلاسیک بود هم قهرمان شدم.

مهر: قبل از بدنسازی در ورزش دیگری هم فعال بودید؟

مرادی: قبل از بدنسازی فوتبال بازی می کردم، در مسابقات محلات و استانی هم شرکت کردم، در فوتبال مصدومیتی برایم پیش آمد که باید فیزیوترپی انجام می دادم، وقتی در فیزیوتراپی با وزنه کار کردم به بدنسازی علاقه مند شدم و فوتبال را کنار گذاشتم و بدنسازی را آغاز کردم.

مهر: ورزش بدنسازی از دیدگاه شما چه جاذبه های دارد؟

مرادی: بدنسازی مثل تمام ورزش های دیگر است، مثلا فوتبال خلاقیت هایی دارد که تماشاگران را به وجد می آورد، بدنسازی هم همینطور است و بر مبنای ژنتیک و فیزیک بدنی خوب، یک بدن خوب را می سازد که هم می تواند مسابقاتی باشد هم یک بدن ورزشی. الان هم که بدنسازی یا همان کار با وزنه مادر تمامی ورزشها شده، زیرا هر کس که می خواهد ورزش کند برای تقویت عضله باید با وزنه کار کند.

مهر: تاریخچه بدنسازی در استان را دارید؟

مرادی: تاریخچه را کامل نمی دانم اما زمانی که ما بودیم در سالهای 76 - 77 آقای ناصر افشار که هم اکنون دبیر هیئت است در وزن 90 کیلو در مسابقات پرورش اندام شرکت می کرد، آقای فرج الله رستمی هم از بدنساز های خوب بودند، آقای داریوش هاشمی هم یکی از پیشکسوتان این رشته در استان ما هستند، قدیمی ترین باشگاه های بندر عباس هم باشگاه های تختی که آقای سنگی مربی آنجا بود، دیگر باشگاه قدیمی باشگاه هیراد که مربی آن آقای داریوش هاشمی بود، باشگاه عزیز ابن دیه هم یکی از باشگاه های قدیمی است که مرحوم سهیل خالدی مربی آن بودند.

مهر: تعداد باشگاه های بندر عباس را دارید؟

مرادی: الان تعداد باشگاه ها زیاد شدند که این خیلی خوب است، فکر کنم بیش از 60 باشگاه در بندر عباس داریم.

مهر: فکرش را می کردید که قهرمان جهان شوید؟

مرادی: هیچکس فکرش را نمی نماید که بتواند آنقدر پیشرفت کند ولی من همواره این جمله در ذهنم هست که خواستن توانستن است ما هم خواستیم و خدا و دعای خیر مردم یاری کرد که این قهرمانی را بگیریم، ولی دور از ذهن نیست که ما قهرمان نداشته باشیم، عقیل مرادی تاریخ انقضاء دارد، من در نهایت هفت سال دیگر می توانم مسابقه بدهم، ما باید به فکر جوانترها و کسانی که استعداد بیشتر دارند باشیم، کسانی که می توانند قهرمانی مداوم بیاورند، ما این راه را باز کردیم انشاالله پشت ما کسانی بیایند که بتوانند از حق خودشان و استان دفاع نمایند.

مهر: در خصوص نحوه حضور در مسابقات قهرمانی مجارستان بگو؟

مرادی: ما روز 22 آبان از ایران اعضام شدیم، با پرواز خارجی ترکیش به ترکیه رفتیم و بعد از 8 ساعت ترانزیت در ترکیه به مجارستان پرواز کردیم که شب به مجارستان رسیدیم و آن شب استراحت کردیم، روز بعد وزن کشی کردیم که مرتب و روی نظم بود، یکی دو تیم از 50 تیم مانده بود که وزن کشی کردیم، روز آدینه یک دسته از مسابقات برگزار گردید و مسابقه من به روز شنبه افتاد، صبح شنبه من در مرحله مقدماتی مسابقه دادم که کل امتیازات در این مرحله تقسیم شد، 5 نفر فینالیست هم همان موقع انتخاب شدند که اسامی آنها را به در اتاق زدند.

تیم ایران در مسابقات چند نفره بود؟

تیم ایران تقریبا 20 نفر بودیم در تمامی رشته ها، در بخش کلاسیک هم 3 نفر بودیم که در هر 3 دسته طلا گرفتیم، من هم اورال شدم یعنی قهرمان قهرمانان بادی کلاسیک، یعنی بهترین بدن کلاسیک جهان.

مهر: تا به حال چند هرمزگانی در مسابقات جهانی شرکت نموده اند؟

مرادی: ما متاسفانه تا به حال در مسابقات جهانی نماینده نداشتیم، دلایلش هم خرج سنگین این ورزش است، ما استعدادهای زیادی داریم ولی در کل به خاطر هزینه بچه های ما نتوانستند در مسابقات جهانی یا حتی آسیایی شرکت نمایند. خدا خواست ما به عنوان اولین هرمزگانی شرکت کردیم و قهرمان شدیم.

مهر: شما در مسابقات اسپانسر داشتید؟

مرادی: نه، متاسفانه اسپانسرها به رشته بدنسازی زیاد توجه نمی نمایند.

مهر: در تمام کشور اسپانسرها کم توجهی می نمایند یا فقط بندر عباس؟

مرادی: اگر بخواهیم خودمان را با شهرهای دیگر مقایسه کنیم، در آن شهرها اگر مسابقات برگزار گردد یک شرکت اسپانسر آن مسابقه یا ورزشکاران آن مسابقه می گردد که کارهای تبلیغاتی را انجام دهد. چرا شرکتهای بزرگ استان ما روی ورزشکاران ما سرمایه گذاری نمی نمایند حداقل 50 درصد هزینه آماده سازی برای مسابقات را اسپانسرها پرداخت می نمایند.

هرمزگان در بدنسازی چقدر ظرفیت دارد؟

مرادی: ما ظرفیت زیادی داریم، اگر از بدنسازهای ما حمایت گردد من قول می دهم تیم استان ما می تواند عضو 3 تیم برتر کشور گردد. تعریف نمی کنم اما ما جنوبیها واقعا بهترین استیل و بدنها را داریم.

مهر: درست است که ورزش بدنسازی حرفه ای برای آدمهای پولدار است؟

مرادی: من به این که بدنسازی ورزش آدمهای پولدار است اعتقاد ندارم، مگر ما بچه پولداریم، ما وام گرفتیم و مسابقه دادیم، این وام را که صفر کردیم باز باید وام بگیریم تا بتوانیم در مسابقات شرکت کنیم. من در روزنامه ای دیدم که نوشته بود فقیر تر از بدنساز وجود ندارد، حتی حرفه ای ها من آدم حرفه ای نشان شما می دهم که ماشین خود را فروخته که مسابقه بدهد.

مهر: چه انتظاری از اسپانسرها دارید؟

مرادی: اینکه یا خودشان یا نماینده شان را حداقل یک ساعت به باشگاه ها بفرستند تا استعدادها را شناسایی نمایند و روی آنها سرمایه گذاری نمایند. تا بحال ندیدم کسی بیاید و در ورزش بدنسازی سرمایه گذاری کند، البته دیدم که اشخاص اول استان بیایند و ورزشکاران را نگاه نمایند و حتی خوششان هم آمده قول هم دادند که حمایت نمایند، اما نمی دانم چرا توجهی نکردند.

مهر: بدنسازی و پرورش اندام چه تفاوتی باهم دارند؟

مرادی: ما وقتی می گوییم پرورش اندام یعنی پرورش عضله که خودش مسابقه جداگانه ای دارد، اگر شما در بدنسازی کار با وزنه هم داشته باشید به آن می گویند بدل سازی یعنی یکم قوی کردن عضله که کلا سیستم تمرینشان فرق می نماید.

مهر: دانشگاه علوم پزشکی معتقد است که داروهای نیروزا در باشگاهها ناقل بیماری های خطرناک از جمله ایدز است، در خصوص مواد نیروزا که در بدنسازیها توزیع می گردد شرح می دهید؟

مرادی: من سوال شما را با سوال جواب می دهم، چرا مسئولان رسیدگی نمی نمایند؟ مگر شما نمی بینید در یک بازار چهار یا پنج مکمل فروشی است؟ چرا کسی رسیدگی نمی نماید و جلوی آنها را نمی گیرد؟ ما باید از پائین آغاز کنیم، دانشگاه علوم و پزشکی که این حرف ها را می زند چرا نمی آید از مکمل فروشهای بازار آغاز کند که بعد به باشگاه برسد؟ این هم بگویم که همه باشگاه ها مثل هم نیستند، ما باشگاه های پاک زیادی داریم. ببینید مواد نیروزا که وزارت بهداشت ما تائید کند فرق می نماید، چیزی که وزارت بهداشت تائید کند در دارو خانه است نه فروشگاه آزاد مثل مراکز تجاری یا باشگاه ها. مکمل غذایی یعنی یاری نماینده که در خیلی از ورزشها این به شما یاری می نماید، خوشبختانه وزارت بهداشت کار خوبی نموده و مکمل های سالم را در دارو خانه ها عرضه نموده، بهتر است که ما برویم و از دارو خانه ها چیزهایی که خود وزارت بهداشت تائید نموده استفاده کنیم. توصیه می کنم هر کسی که می خواهد مکمل استفاده کند حتما زیر نظر دکتر و از دارو خانه تهیه و استفاده کند.

مهر: اولین تجربه ملی شما کی بود؟

مرادی: سال 89 اولین اردوی ملی من بود که همان سال برای اولین بار قهرمان کشور شدم، مسابقات کشوری ساری. در آن سال بخاطر مشکل اقتصادی و نبود اسپانسر از اردوی تیم ملی که برای مسابقات کره جنوبی آماده می شد انصراف دادم. سال 90 و 91 هم در تیم ملی بودم، سال 91 که مسابقات گوانجو چین بود تا دقیقه آخر در تیم ملی بودم اما بنا به دلایلی و برنامه ریزی های قبلی و دستهای پشت پرده لحظه آخر از تیم ملی خط خوردم.

مهر: رشته بدنسازی روی قد تاثیر دارد یا نه؟ شما چه سنی را برای بدنسازی توصیه می کنید؟

مرادی: توصیه من از 16 یا 17 سال به بالا است، البته کسانی هستند از 14 یا 15 سالگی می آیند که ما برای اینکه آنها اذیت نشوند به آنها برنامه های مادر یا تک مفصلی می دهیم که اذیت نشوند. اصلا هم چنین چیزی وجود ندارد که بدنسازی قد را می سوزاند، چون وقتی شما ورزش می کنید باعث می گردد که عضله بدن رشد کند.

مهر: برای همسرتان زندگی با یک قهرمان سخت نیست؟

مرادی: بله زندگی با یک ورزشکار حرفه ای سخت است، همسرم به وضعیت من عادت نموده و می گوید؛ چون این ورزش را دوست داری منم دوست دارم، یکی از پشتوانه های اصلی من همسرم بوده که واقعا برای من سنگ تمام گذاشته.

مهر: چند وقت است که ازدواج نموده اید؟

مرادی: 4 سال، خوشبختانه چون خود همسرم هم ورزشکار است خوب درکم می نماید و با همه چیزم کنار می آید.

حمایت رسانه ها از شما چطور بود؟

مرادی: از خبرنگاران تشکر می کنم که بنده رو دعوت کردند و مشوق ورزشکارها هستند، همینطور بقیه خبرگزاری ها و روزنامه ها که خیلی زحمت می کشند.

حرف آخر؟

عقیل مرادی: از رئیس تربیت بدنی، از رئیس هیات و از همه هم استانی های خوب که از حمایت کردند، از خانواده ام خیلی تشکر می کنم، از مادرم، ار همسرم که واقعا برایم سنگ تمام گذاشت.

گفته های عقیل مرادی از اعضام تا قهرمانی؛

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 273

به "برای شرکت در مسابقات قهرمانی وام می گیریم، سرمایه گذاران از ورزشکاران بدنسازی حمایت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای شرکت در مسابقات قهرمانی وام می گیریم، سرمایه گذاران از ورزشکاران بدنسازی حمایت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید