برآورد اوپک از تقاضا برای نفت دوباره کاهش یافت

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود با توجه به افزایش موارد ابتلا به کووید 19، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2021 بسیار کندتر از برآورد قبلی احیا خواهد شد.

برآورد اوپک از تقاضا برای نفت دوباره کاهش یافت

به گزارش خبرنگاران، اوپک در گزارش اکتبر خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت سال میلادی آینده به میزان 6.54 میلیون بشکه در روز رشد کرده و به 96.84 میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد اخیر اوپک 80 هزار بشکه در روز کمتر از گزارش ماه پیش این سازمان است.

ضعیف شدن تقاضا برای نفت، برنامه های اوپک و متحدانش برای تسهیل محدودیت عرضه از ابتدای سال 2021 را تهدید می کند. اوپک شرایط فعلی را زیر نظر دارد اما هنوز هیچ تصمیمی برای لغو افزایش تولید نگرفته است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در مجمع انرژی اینتلیجنس در خصوص برنامه افزایش تولید اوپک پلاس از سال 2021 گفت: ما معتقدیم که این یک حجم حساب شده برای تامین تقاضایی است که بهبود پیدا می کند.

قیمت نفت تحت تاثیر محدودیتهای اعمال شده برای سفر و فعالیت اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا، ریزش پیدا کرده است. اگرچه در سه ماهه سوم، تسهیل محدودیتهای کرونایی کمک کرد تقاضا برای انرژی احیا شود اما اوپک انتظار دارد فرایند بهبود اقتصادی دوباره آهسته شود.

در گزارش اوپک آمده است: اگرچه فرایند احیای برخی از اقتصادها در سه ماهه سوم سال 2020 قابل ملاحظه بود اما فرایند کوتاه مدت در بحبوحه مجموعه ای از ابهامات به خصوص شرایط کوتاه مدت بیماری کووید 19، شکننده مانده است. با افزایش ابهامات در پی صعود نرخ جهانی ابتلا، انتظار نمی رود فرایند احیای مشاهده شده در سه ماهه سوم، در سه ماهه چهارم و سال 2021 ادامه پیدا کند.

اوپک از ژوییه که نرخ رشد تقاضا در سال میلادی آینده را هفت میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود، مکررا در برآوردش تجدیدنظر کرده و آن را پایین آورده است.

این گروه همچنین برآورد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم را 220 هزار بشکه در روز کاهش داد اما همچنان انتظار دارد مصرف جهانی نفت امسال 9.47 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

اوپک و متحدانش برای جبران افت تقاضا و با هدف تقویت قیمتها، از اول ماه مه دور جدیدی از توافق کاهش تولید را به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند و از ابتدای اوت میزان محدودیت عرضه خود را به 7.7 میلیون بشکه در روز کاهش دادند و قصد دارند از ابتدای سال میلادی آینده دو میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدشان اضافه کنند.

گزارش اوپک نشان داد تولید این گروه در سپتامبر 50 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 24.11 میلیون بشکه در روز رسید و نرخ پایبندی به توافق در میان اعضای این گروه 104 درصد بود.

اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه در سال آینده 200 هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی خواهد بود و به 27.93 میلیون بشکه در روز بالغ می شود.

بر اساس گزارش رویترز، با فرض این که تقاضای جهانی طبق پیش بینی بهبود پیدا کند، اعضای اوپک می توانند تولیدشان را در سال 2021 بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز در مقایسه با نرخ تولید سپتامبر افزایش دهند بدون این که باعث اشباع عرضه در بازار شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1112

به "برآورد اوپک از تقاضا برای نفت دوباره کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد اوپک از تقاضا برای نفت دوباره کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید