ایران هشتمین استاندارد بین المللی نانو را تدوین کرد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، هشتمین استاندارد بین المللی در زمینه اثر نانومواد بر پروتئین ها با عنوان فناوری نانو - ارزیابی ساختار ثانویه پروتئین در زمان برهم کنش با نانومواد، با استفاده از رنگ تابی دورانی ماورای بنفش است.

ایران هشتمین استاندارد بین المللی نانو را تدوین کرد

این استاندارد بین المللی تدوین شده با سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو، پس از 3 سال کوشش مستمر گروه کاری تشکیل شده زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری محسوب می گردد.

این استاندارد سال 1396 به سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. پس از تأیید و تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده ای انجام و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار گردید. این جلسات هم به صورت حضوری و هم از طریق وب، با هدف قانع کردن متخصصان بین المللی به عنوان نمایندگان کشورهای عضو ایزو تشکیل می شد. خاتمه این استاندارد در ژانویه 2021 و در سایت رسمی سازمان بین المللی استاندارد (www.iso.org) منتشر شد.

این استاندارد بین المللی، پروتکل های اندازه گیری و شرایط آزمونی را مشخص می نماید که از طریق آن ها تغییرات ایجاد شده در ساختار ثانویه پروتئین ناشی از برهم کنش آن با نانومواد، با استفاده از طیف نگاری رنگ تابی دورانی ماورای بنفش مشخص می گردد. این استاندارد برای مشخص مشخصات تغییرات صورت بندی در پروتئین های بی نظم قابل استفاده نیست.

تدوین استانداردهای بین المللی معمولاً 3 تا 4 سال زمان می برند. اساس تدوین استانداردهای بین المللی در سازمان ایزو، اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است. کشورهای عضو کمیته های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می نمایند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، 37 کشور به عنوان عضو اصلی و 18 کشور به عنوان عضو ناظر وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1319

به "ایران هشتمین استاندارد بین المللی نانو را تدوین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران هشتمین استاندارد بین المللی نانو را تدوین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید