شروع به کار نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه با افتتاح نوزدهمین کنگره حزب حاکم کمونیست این کشور به ساخت یک کشور مدرن سوسیالیستی که هرگز تقلیدی از سیستم های سیاسی دیگر کشورها نباشد و درهایش همچنان به روی جهانیان باز باشد متعهد شد.

شروع به کار نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در مراسم افتتاح کنگره یک هفته ای حزب کمونیست یک سخنرانی طولانی داشت و قرار است عمده برنامه های این نشست که هر پنج سال یکبار برگزار می گردد، پشت درهای بسته باشد و در نهایت هم یک خط مشی جدید برای راهنمایی پنج سال آینده این کشور 1.4 میلیارد نفری معرفی می گردد.

رئیس جمهوری چین در جمع بیش از 2000 نماینده حاضر گفت: طی یک بازه زمانی طولانی از کار و فعالیت، سوسیالیسم با مولفه های چینی وارد یک دوره جدید شده است، این یک جهت تاریخی جدید در توسعه کشورمان است. چین دسترسی به بازار برای سرمایه گذاری خارجی را تسهیل خواهد نمود و دسترسی به بخش خدماتی را گسترش می دهد و علاوه بر این، اصلاحات مبتنی بر بازار برای نرخ تبادلات و سیستم مالی را عمیق تر می نماید و همزمان به تقویت شرکت های دولتی می پردازد. سیستم سیاسی چین گسترده ترین، واقعی ترین و موثرترین راه برای حفاظت از منافع اساسی مردم است. ما نباید تنها به صورت مکانیکی اقدام به تقلید سیستم های سیاسی دیگر کشورها کنیم.

اصطلاح سوسیالیسم با خصوصیات چینی از اواخر دهه 1970 به عنوان تحولی بنیادی در نگرش مالی حکومت این کشور ابداع شد. تا پیش از آن، رهبری حزب کمونیست بر تبعیت ساختار و سازماندهی مالی از ایدئولوژی و استنباط خاص خود تاکید داشت که در مواردی به بروز بحران های شدید مالی منجر شده بود. سوسیالیسم با خصوصیات چینی که بعضی آن را عقب نشینی کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق دانسته اند، در دهه های بعد راه را برای ایجاد فضای باز فرهنگی و بازگشایی مالی به خصوص به روی سرمایه خارجی هموار کرد.

رئیس جمهوری چین گفت که اجازه نخواهد داد در نظام سوسیالیستی این کشور خللی وارد گردد و با هر گفته و عملی که ارزش های موجود در این نظام را تضعیف کند مقابله خواهد نمود.

شی جین پینگ همچنین قول داد تا سال 2035 مدرنیزه کردن نیروهای مسلح تکمیل خواهد شد و چین ارتشی به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت.

رئیس جمهوری چین گفت که کشورش هرگز درهای خود را به روی دنیای خارج نخواهد بست بلکه مانند گذشته پذیرای مشتاق سرمایه گذاری و همکاری مالی با دیگر کشورهاست.

وی در حالی وعده افزایش همکاری با خارج را می دهد که بعضی شرکت های غربی معتقدند که دولت چین هنوز هم بخش های مهمی از اقتصاد آن کشور را به روی سرمایه گذاری خارجی بسته است و دولت آمریکا نیز چین را به نادیده دریافت ضوابط تجارت آزاد متهم می نماید.

شی جین پینگ گفت که چین در خارج به یک قدرت عمده دنیای تبدیل شده و در داخل باید به کوشش برای مقابله با عواقب رشد مالی مانند نابرابری، فقر و فساد ادامه دهد. رئیس جمهوری چین تاکید نمود که برای پیروزیت در این زمینه ها، باید تمامی اعضای حزب و مردم از نظام رهبری کشور تحت راهنمایی حزب کمونیست حمایت نمایند.

وی همچنین گفت که در مقابله با فساد از جمله در میان اعضای حزب در هر رده و مقام نباید هیچ کوتاهی صورت گیرد. حزب کموییست چین حدود 90 میلیون عضو دارد. رهبر چین همچنین پیروزیت های حزب کمونیست خصوصا در راستای مبارزه با فساد را ستود. او گفت: مبارزه علیه فساد یک موقعیت قاطع پیدا نموده و در بخش توسعه تقویت شده است.

شی جین پینگ در بخش دیگری از سخنانش گفت چین در پنج ساله گذشته قاطعانه با استقلال تایوان خودمختار از نظر چین مخالفت نموده و جلوی آن را گرفته است. او گفت: هرگز اجازه نمی دهیم هیچ کسی، هیچ سازمان یا هیچ نهاد سیاسی در هر زمان یا به هر شکل بخشی از خاک چین را جدا کند.

در حالی که این سخنرانی به تشریح آرزوهای بلندمدت اختصاص یافت و چندان شامل مسائل سیاسی نبود، اما لحن آن در راستای ارسال سیگنال ها و یا دستورالعمل های سیاسی از جمله در جهت اصلاحات در دومین اقتصاد بزرگ دنیا، خواهد بود. تمرکز این کنگره روی این مساله است که طرح های شی جین پینگ چگونه اختیارات گسترده او را راهبردی خواهد نمود. مساله دیگری که در کانون توجه واقع شده است این است که آیا رئیس جمهوری چین اقدامی انجام می دهد که منجر گردد او پس از سرانجام دوره اش در 2022 ظرفیت رهبری خود را حفظ کند یا خیر. ممکن است این اقدام به وسیله بازسازی موقعیت رئیس حزب کمونیست انجام گردد؛ عنوانی که او را در حد مائو زدونگ بالا می برد. اگر چنین تحرکاتی مد نظر باشد، رسما در سرانجام هفته کاری کنگره اعلام می گردد.

یک مولفه اصلی دیگر قدرت شی جین پینگ خواهد بود؛ اینکه آیا او پیروز می گردد نام خود را به تنهایی وارد اساسنامه حزبی کند و به سطح رهبران قبلی از جمله اندیشه مائو زدونگ و نظریه دنگ ژیائوپینگ ارتقا یابد یا خیر. پیشینیان شی جین پینگ شامل جیانگ زمین و هو جینتائو، هر دو اساسنامه حزبی را اصلاح کردند تا تفکرات خودشان را در آن بگنجانند اما بدون آنکه نامشان مستقیما به آن پیوند بخورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 371

به "شروع به کار نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید