آغاز آزمایشات انسانی واکسن ایدز

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، شرکت مدرنا قصد دارد از این هفته آزمایشات فاز انسانی واکسن ایدز را آغاز کند.

آغاز آزمایشات انسانی واکسن ایدز

به گزارش خبرنگاران ، شرکت مدرنا در پی موفقیت در ساخت واکسن کرونا حالا گام بعدی را برداشته است؛ ساخت واکسن ایدز.

طبق گزارش Clintrials ، مطالعه مرحله اول شامل 56 شرکت کننده است که بین 18 تا 50 سال دارند. قرار است ایمنی بخشی و اثربخشی واکسن ایدز بر روی این افراد شروع شد. محققان در تلاش هستند تا بفهمند که آیا این واکسن ساخته شده باعث ایجاد پاسخ ایمنی در این افراد می شود یا خیر.

این شرکت برای آزمایش بزرگ واکسن ایدز با چندین دانشگاه مختلف همکاری می کند.

واکسن ایدز از فناوری پیام رسان mRNA استفاده می کند، چیزی که در برخی واکسن های کرونا از جمله واکسن کرونای مدرنا هم استفاده شده است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری ایدز وجود ندارد و اگرچه داروهای پیشگیری کننده وجود دارد اما لازم است روزانه از آنها استفاده شود.

داشتن یک واکسن که منجر به ایجاد محافظت مادام العمر می شود می تواند پیشرفت بزرگی برای بیماری خطرناکی باشد که جان میلیون ها نفر را گرفته است.

دکتر ایزاک بوگوچ ، محقق بیماری ایدز و عضو گروه کاری واکسن کرونای انتاریو ، به تورنتو استار گفت: من هیجان زده هستم ، اما نفس خود را حبس نمی کنم. اگر یک سال طول بکشد ، یا اگر 20 سال طول بکشد ، ما هنوز ابزارهایی برای پیشگیری از HIV داریم ، اما این واکسن اتفاق خوشایندی است.

در آمریکا بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV هستند ، ویروسی که منجر به بیماری بالقوه کشنده ایدز می شود.

حدود 13 درصد از مبتلایان به ایدز از وجود این ویروس آگاه نیستند.

هنگامی که فرد مبتلا به ایدز می شود ، ویروس شروع به حمله و تخریب سلول های ایمنی می کند که به طور معمول بدن را در برابر عفونت محافظت می کند.

در اوج شیوع بیماری ایدز در دهه 1990 ، سالانه بیش از 50 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

در دهه گذشته ، پزشکان درک بهتری از نحوه کنترل ایدز پیدا کرده اند.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) به همه افراد بین 13 تا 64 سال توصیه می کند که حداقل یکبار برای بیماری ایدز آزمایش شوند.

مدرنا یک شرکت نسبتاً ناشناخته بود با این حال دومین شرکتی در جهان لقب گرفت که مجوز اضطراری واکسن کووید را دریافت کرد. این اتفاق در دسامبر 2020 افتاد.

این واکسن از فناوری mRNA استفاده می کند.

این فناوری با استفاده از بخشی از کد ژنتیکی ویروس باعث می شود ویروس بدن مهاجم را بشناسد ، پروتئین بسازد و در صورت عفونت فرد به آن حمله کند.

موفقیت این شرکت سابقا گمنام در ساخت واکسن کرونا باعث شد آنها اهداف بلندپروازانه تری همچون ساخت واکسن ایدز را هم دنبال کنند.

مدرنا همچنین در حال برنامه ریزی برای تولید واکسن برای آنفولانزای فصلی و ویروس نیپا است ، ویروسی که از طریق خفاش منتقل می شود و باعث بیماری در انسان و سایر حیوانات می شود و مقدار مرگ و میر بالایی دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1623

به "آغاز آزمایشات انسانی واکسن ایدز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز آزمایشات انسانی واکسن ایدز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید